PETERSON Mark

最終更新日時: 2021/08/08 18:59:31

印刷する

氏名(漢字/フリガナ/アルファベット表記)
PETERSON Mark/ピーターソン マーク/Peterson, Mark
所属部署・職名(部局/所属/講座等/職名)
人間・環境学研究科/共生人間学専攻外国語教育論講座/准教授
学部兼担
部局 所属 講座等 職名
総合人間学部
所属学会(国内)
学会名(日本語) 学会名(英語)
全国語学教育学会(コンピューター利用語学学習研究部会(CALL)) The Japan Association for Language Teaching
所属学会(海外)
学会名(英語) 国名
CALICO-Computer assisted language instruction consortium アメリカ合衆国
GAMLIT-Research network on games and literacies Denmark
取得学位
学位名(日本語) 学位名(英語) 大学(日本語) 大学(英語) 取得区分
M.Sc(コンピューターを利用した英語教育) M.Sc(TESOL & CALL) スターリング大学 University of Stirling
Ph.D.(言語学) Ph.D(Linguistics) エディンバラ大学 University of Edinburgh
出身大学院・研究科等
大学名(日本語) 大学名(英語) 研究科名(日本語) 研究科名(英語) 専攻名(日本語) 専攻名(英語) 修了区分
スターリング大学 University of Stirling 単位修得
エディンバラ大学 University of Edinburgh 修了
使用言語
言語名(japanese) 言語名(english) コード
英語 English eng
個人ホームページ
URL
http://petersonlab.weebly.com
researchmap URL
https://researchmap.jp/read0143434
研究テーマ
(日本語)
言語教育におけるコンピューターゲームや仮想空間の使用
(英語)
computer assisted language learning (CALL)
研究概要
(日本語)
主な研究課題は、学習者の第二言語習得(Second Language Acquisition, or SLA)を補助するにあたって、コンピュータを用いたゲームや仮想空間がどのように有効活用できるかということです。現在はSecond Lifeという仮想空間における学習者間のやり取り(interaction)のありかたを研究し、このような環境が、CALLにおいてどのような可能性を持ち得るのかを探求しています。
研究分野(キーワード)
キーワード(日本語) キーワード(英語)
コンピューターを利用した英語教育 computer assisted language learning
論文
著者 著者(日本語) 著者(英語) タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 書誌情報等 書誌情報等(日本語) 書誌情報等(英語) 出版年月 査読の有無 記述言語 掲載種別 公開
Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Digital Gaming in the Language Classroom: Students' Language Performance, Engagement and Perception. Digital Gaming in the Language Classroom: Students' Language Performance, Engagement and Perception. Digital Gaming in the Language Classroom: Students' Language Performance, Engagement and Perception. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 11, 2, 1-24 International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 11, 2, 1-24 International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 11, 2, 1-24 2021 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Digital simulation games in CALL: A research review. Digital simulation games in CALL: A research review. Digital simulation games in CALL: A research review. Computer Assisted Language Learning, 34, 4, 1-18 Computer Assisted Language Learning, 34, 4, 1-18 Computer Assisted Language Learning, 34, 4, 1-18 2021 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Li Ke, Mark Peterson, Qiao Wang Using community of inquiry to scaffold language learning in out-of-school gaming. Using community of inquiry to scaffold language learning in out-of-school gaming. Using community of inquiry to scaffold language learning in out-of-school gaming. International Journal of Game-Based Learning, 14, 4, 1-20 International Journal of Game-Based Learning, 14, 4, 1-20 International Journal of Game-Based Learning, 14, 4, 1-20 2021 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Robert Swier, Mark Peterson Robert Swier, Mark Peterson 3D digital games, virtual words, and language learning in higher education: Continuing challenges in Japan. 3D digital games, virtual words, and language learning in higher education: Continuing challenges in Japan. 3D digital games, virtual words, and language learning in higher education: Continuing challenges in Japan. JALT CALL Journal, 14, 3, 225-238 JALT CALL Journal, 14, 3, 225-238 JALT CALL Journal, 14, 3, 225-238 2018 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson The use of massively multiplayer online role-playing games in CALL: an analysis of research. The use of massively multiplayer online role-playing games in CALL: an analysis of research. The use of massively multiplayer online role-playing games in CALL: an analysis of research. Computer Assisted Language Learning, 29, 7, 1181-1194 Computer Assisted Language Learning, 29, 7, 1181-1194 Computer Assisted Language Learning, 29, 7, 1181-1194 2016 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Web 2.0 and language learning: Rhetoric and reality. Web 2.0 and language learning: Rhetoric and reality. Web 2.0 and language learning: Rhetoric and reality. CALICO Journal, 31, 1, i-iii CALICO Journal, 31, 1, i-iii CALICO Journal, 31, 1, i-iii 2014 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson EFL learner collaborative interaction in Second Life. EFL learner collaborative interaction in Second Life. EFL learner collaborative interaction in Second Life. RECALL, 24, 1, 20-39 RECALL, 24, 1, 20-39 RECALL, 24, 1, 20-39 2012 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Learner interaction in a massively multiplayer online role playing game (MMORPG): A sociocultural discourse analysis. Learner interaction in a massively multiplayer online role playing game (MMORPG): A sociocultural discourse analysis. Learner interaction in a massively multiplayer online role playing game (MMORPG): A sociocultural discourse analysis. RECALL, 24, 3, 361-380 RECALL, 24, 3, 361-380 RECALL, 24, 3, 361-380 2012 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Toward a research agenda for the use of three-dimensional virtual worlds in language learning. Toward a research agenda for the use of three-dimensional virtual worlds in language learning. Toward a research agenda for the use of three-dimensional virtual worlds in language learning. CALICO Journal, 29, 1, 56-73 CALICO Journal, 29, 1, 56-73 CALICO Journal, 29, 1, 56-73 2011 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Digital gaming and second language development: Japanese learners interactions in a MMORPG. Digital gaming and second language development: Japanese learners interactions in a MMORPG. Digital gaming and second language development: Japanese learners interactions in a MMORPG. Digital Culture & Education, 3, 1, 56-73 Digital Culture & Education, 3, 1, 56-73 Digital Culture & Education, 3, 1, 56-73 2011 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning. Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning. Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning. Computer Asssisted Language Learning, 23, 5, 429-439 Computer Asssisted Language Learning, 23, 5, 429-439 Computer Asssisted Language Learning, 23, 5, 429-439 2010 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Learner participation patterns and strategy use in Second Life: an exploratory case study. Learner participation patterns and strategy use in Second Life: an exploratory case study. Learner participation patterns and strategy use in Second Life: an exploratory case study. RECALL, 22, 3, 273-292 RECALL, 22, 3, 273-292 RECALL, 22, 3, 273-292 2010 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Computerized games and simulations in computer-assisted language learning: A meta-analysis of research. Computerized games and simulations in computer-assisted language learning: A meta-analysis of research. Computerized games and simulations in computer-assisted language learning: A meta-analysis of research. Simulation and Gaming, 41, 1, 72-93 Simulation and Gaming, 41, 1, 72-93 Simulation and Gaming, 41, 1, 72-93 2010 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Learner interaction in synchronous CMC: a sociocultural perspective. Learner interaction in synchronous CMC: a sociocultural perspective. Learner interaction in synchronous CMC: a sociocultural perspective. Computer Assisted Language Learning, 22, 4, 303-321 Computer Assisted Language Learning, 22, 4, 303-321 Computer Assisted Language Learning, 22, 4, 303-321 2009 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Virtual worlds in language education. Virtual worlds in language education. Virtual worlds in language education. JALT CALL Journal, 4, 3, 29-36 JALT CALL Journal, 4, 3, 29-36 JALT CALL Journal, 4, 3, 29-36 2008 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Non-native speaker interaction management strategies in a network-based virtual environment. Non-native speaker interaction management strategies in a network-based virtual environment. Non-native speaker interaction management strategies in a network-based virtual environment. Journal of Interactive Learning Research, 19, 1, 91-117 Journal of Interactive Learning Research, 19, 1, 91-117 Journal of Interactive Learning Research, 19, 1, 91-117 2008 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Learner interaction management in an avatar and chat-based virtual world. Learner interaction management in an avatar and chat-based virtual world. Learner interaction management in an avatar and chat-based virtual world. Computer Assisted Language Learning, 19, 1, 79-103 Computer Assisted Language Learning, 19, 1, 79-103 Computer Assisted Language Learning, 19, 1, 79-103 2006 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Learning Interaction in an Avatar-Based Virtual Environment: A Preliminary Study. Learning Interaction in an Avatar-Based Virtual Environment: A Preliminary Study. Learning Interaction in an Avatar-Based Virtual Environment: A Preliminary Study. PacCALL Journal, 1, 1, 29-40 PacCALL Journal, 1, 1, 29-40 PacCALL Journal, 1, 1, 29-40 2005 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Implementing synchronous virtual environments in CALL. Implementing synchronous virtual environments in CALL. Implementing synchronous virtual environments in CALL. Proceedings of the Japan Association for Language Education and Technology Summer Conference, 28-30 Proceedings of the Japan Association for Language Education and Technology Summer Conference, 28-30 Proceedings of the Japan Association for Language Education and Technology Summer Conference, 28-30 2004 英語 研究論文(研究会、シンポジウム資料等) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Utilising MOOs in CALL. Utilising MOOs in CALL. Utilising MOOs in CALL. Proceedings of the Japan Association for Language Teaching CALL N-SIG conference, 47-51 Proceedings of the Japan Association for Language Teaching CALL N-SIG conference, 47-51 Proceedings of the Japan Association for Language Teaching CALL N-SIG conference, 47-51 2003 英語 研究論文(大学、研究機関等紀要) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner centered design. Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner centered design. Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner centered design. Proceedings of the 4th Annual JALT CALL N-SIG Conference Calling Asia, 161-165 Proceedings of the 4th Annual JALT CALL N-SIG Conference Calling Asia, 161-165 Proceedings of the 4th Annual JALT CALL N-SIG Conference Calling Asia, 161-165 2000 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Directions for development in hypermedia design. Directions for development in hypermedia design. Directions for development in hypermedia design. Computer Assisted Language Learning, 13, 3, 253-269 Computer Assisted Language Learning, 13, 3, 253-269 Computer Assisted Language Learning, 13, 3, 253-269 2000 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Selecting a CALL training course: Options for educators. Selecting a CALL training course: Options for educators. Selecting a CALL training course: Options for educators. American Language Review, 3, 5, 22-25 American Language Review, 3, 5, 22-25 American Language Review, 3, 5, 22-25 1999 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner-centred design. Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner-centred design. Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner-centred design. Proceedings of the 8th Biennial CALL Conference CALL and the Learning Community, 163-169 Proceedings of the 8th Biennial CALL Conference CALL and the Learning Community, 163-169 Proceedings of the 8th Biennial CALL Conference CALL and the Learning Community, 163-169 1999 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Creating a learner centered language learning web site. Creating a learner centered language learning web site. Creating a learner centered language learning web site. Proceedings of the 1998 Central Japan Language Education Workshop, 65-78 Proceedings of the 1998 Central Japan Language Education Workshop, 65-78 Proceedings of the 1998 Central Japan Language Education Workshop, 65-78 1999 英語 研究論文(研究会、シンポジウム資料等) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Web sites for the ESP practitioner. Web sites for the ESP practitioner. Web sites for the ESP practitioner. English for Specific Purposes, 18, 5, 75-80 English for Specific Purposes, 18, 5, 75-80 English for Specific Purposes, 18, 5, 75-80 1999 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson World wide web sites for second language learning. World wide web sites for second language learning. World wide web sites for second language learning. IALL Journal of Language Learning Technologies, 30, 3, 43-47 IALL Journal of Language Learning Technologies, 30, 3, 43-47 IALL Journal of Language Learning Technologies, 30, 3, 43-47 1998 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson The virtual learning environment: The design of a web site for language learners. The virtual learning environment: The design of a web site for language learners. The virtual learning environment: The design of a web site for language learners. Computer Assisted Language Learning, 11, 4, 349-361 Computer Assisted Language Learning, 11, 4, 349-361 Computer Assisted Language Learning, 11, 4, 349-361 1998 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Creating hypermedia learning environments: Guidelines for designers. Creating hypermedia learning environments: Guidelines for designers. Creating hypermedia learning environments: Guidelines for designers. Computer Assisted Language Learning, 11, 2, 115-124 Computer Assisted Language Learning, 11, 2, 115-124 Computer Assisted Language Learning, 11, 2, 115-124 1998 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Language teaching and networking. Language teaching and networking. Language teaching and networking. System, 25, 1, 29-37 System, 25, 1, 29-37 System, 25, 1, 29-37 1997 英語 研究論文(学術雑誌) 公開

  • <<
  • >>
  • 表示
タイトル言語:
講演・口頭発表等
タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 会議名 会議名(日本語) 会議名(英語) 主催者 主催者(日本語) 主催者(英語) 発表年月日 記述言語 会議種別 公開
Digital games and computer assisted language learning: Past, present and future[招待あり] Digital games and computer assisted language learning: Past, present and future [招待あり] Digital games and computer assisted language learning: Past, present and future [招待あり] IEEE Conference on Games IEEE Conference on Games IEEE Conference on Games 2020/08 英語 口頭発表(基調) 公開
Digital games in computer assisted language learning.[招待あり] Digital games in computer assisted language learning. [招待あり] Digital games in computer assisted language learning. [招待あり] Abertay University, Scotland Abertay University, Scotland Abertay University, Scotland 2019/07 英語 口頭発表(招待・特別) 公開
The use of massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) in CALL: An analysis of research[招待あり] The use of massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) in CALL: An analysis of research [招待あり] The use of massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) in CALL: An analysis of research [招待あり] Japan Association for Language Teaching Japan Association for Language Teaching Japan Association for Language Teaching 2015/10 英語 口頭発表(一般) 公開
The use of digital games in CALL: A meta-analysis of research[招待あり] The use of digital games in CALL: A meta-analysis of research [招待あり] The use of digital games in CALL: A meta-analysis of research [招待あり] The 6th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning The 6th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning The 6th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning 2014/03 英語 口頭発表(一般) 公開
Network-based Gaming & CALL: Language learner interaction in a MMORPG[招待あり] Network-based Gaming & CALL: Language learner interaction in a MMORPG [招待あり] Network-based Gaming & CALL: Language learner interaction in a MMORPG [招待あり] The Asian Conference on Technology in the Classroom The Asian Conference on Technology in the Classroom The Asian Conference on Technology in the Classroom 2011/06 英語 口頭発表(一般) 公開
The use of an online role-playing game as an arena for language learning: An experimental study[招待あり] The use of an online role-playing game as an arena for language learning: An experimental study [招待あり] The use of an online role-playing game as an arena for language learning: An experimental study [招待あり] The Asian Conference on Education The Asian Conference on Education The Asian Conference on Education 2010/12 英語 口頭発表(一般) 公開
Learner participation patterns and strategy use in Second Life: An exploratory case study.[招待あり] Learner participation patterns and strategy use in Second Life: An exploratory case study. [招待あり] Learner participation patterns and strategy use in Second Life: An exploratory case study. [招待あり] JALTCALL 2010 JALTCALL 2010 JALTCALL 2010 2010/05 英語 口頭発表(一般) 公開
Learner strategy use in an avatar and chat-based virtual world[招待あり] Learner strategy use in an avatar and chat-based virtual world [招待あり] Learner strategy use in an avatar and chat-based virtual world [招待あり] WorldCALL WorldCALL WorldCALL 2008/08 英語 口頭発表(一般) 公開
Learner strategy use in a virtual world[招待あり] Learner strategy use in a virtual world [招待あり] Learner strategy use in a virtual world [招待あり] JALTCALL JALTCALL JALTCALL 2007/06 英語 口頭発表(一般) 公開
Learner interaction management in a 3D virtual world[招待あり] Learner interaction management in a 3D virtual world [招待あり] Learner interaction management in a 3D virtual world [招待あり] CALICO CALICO CALICO 2006/05 英語 口頭発表(一般) 公開
タイトル言語:
書籍等出版物
著者 著者(日本語) 著者(英語) タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 出版社 出版社(日本語) 出版社(英語) 出版年月 記述言語 担当区分 公開
Mark Peterson, Kasumi Yamazaki & Michael Thomas (Eds.) Mark Peterson, Kasumi Yamazaki & Michael Thomas (Eds.) Mark Peterson, Kasumi Yamazaki & Michael Thomas (Eds.) Digital Games and Language Learning: Theory, Development and Implementation. Digital Games and Language Learning: Theory, Development and Implementation. Digital Games and Language Learning: Theory, Development and Implementation. Bloomsbury Bloomsbury Bloomsbury 2021 共編者 公開
Mariusz Kruk, & Mark Peterson (Eds.) Mariusz Kruk, & Mark Peterson (Eds.) Mariusz Kruk, & Mark Peterson (Eds.) New technological applications for foreign and second language learning and teaching. New technological applications for foreign and second language learning and teaching. New technological applications for foreign and second language learning and teaching. IGI Global. IGI Global. IGI Global. 2020 共編者 公開
Mark Peterson, Jeremy White, Maryam Sadat Mirzaei, & Qiao Wang Mark Peterson, Jeremy White, Maryam Sadat Mirzaei, & Qiao Wang Mark Peterson, Jeremy White, Maryam Sadat Mirzaei, & Qiao Wang A review of research on the application of digital games in foreign language education. In M.Kruk & M.Peterson (Eds.), New technological applications for foreign and second language learning and teaching (pp.69-92). A review of research on the application of digital games in foreign language education. In M.Kruk & M.Peterson (Eds.), New technological applications for foreign and second language learning and teaching (pp.69-92). A review of research on the application of digital games in foreign language education. In M.Kruk & M.Peterson (Eds.), New technological applications for foreign and second language learning and teaching (pp.69-92). IGI Global. IGI Global. IGI Global. 2020 共著 公開
Mark Peterson, Qiao Wang & Maryam Sadat Mirzaei Mark Peterson, Qiao Wang & Maryam Sadat Mirzaei The use of network-based virtual worlds in second language education: A research review. In M.Kruk (Ed.), Assessing the effectiveness of virtual technologies in foreign and second language instruction (pp.1-25). The use of network-based virtual worlds in second language education: A research review. In M.Kruk (Ed.), Assessing the effectiveness of virtual technologies in foreign and second language instruction (pp.1-25). The use of network-based virtual worlds in second language education: A research review. In M.Kruk (Ed.), Assessing the effectiveness of virtual technologies in foreign and second language instruction (pp.1-25). IGI Global IGI Global IGI Global 2019 英語 共著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol IV. New Developments in Computer Assisted Language Learning. Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol IV. New Developments in Computer Assisted Language Learning. Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol IV. New Developments in Computer Assisted Language Learning. Bloomsbury Bloomsbury Bloomsbury 2017 英語 編者 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Introduction. In M.Peterson (Ed.), Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol. IV.New Developments in computer assisted language learning (pp.1-18). Introduction. In M.Peterson (Ed.), Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol. IV.New Developments in computer assisted language learning (pp.1-18). Introduction. In M.Peterson (Ed.), Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol. IV.New Developments in computer assisted language learning (pp.1-18). Bloomsbury Bloomsbury Bloomsbury 2017 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Virtual worlds and language learning. In F. Farr, & L. Murray (Eds.), Routledge handbook of language learning and technology (pp. 308-319). Virtual worlds and language learning. In F. Farr, & L. Murray (Eds.), Routledge handbook of language learning and technology (pp. 308-319). Virtual worlds and language learning. In F. Farr, & L. Murray (Eds.), Routledge handbook of language learning and technology (pp. 308-319). Routledge Routledge Routledge 2016 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Computer games and language learning. Computer games and language learning. Computer games and language learning. Palgrave Macmillan Palgrave Macmillan Palgrave Macmillan 2013 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Mark Peterson Language learner interaction in a massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). In H. Reinders (Ed.), Computer games in language teaching and learning (pp.70-92). Language learner interaction in a massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). In H. Reinders (Ed.), Computer games in language teaching and learning (pp.70-92). Language learner interaction in a massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). In H. Reinders (Ed.), Computer games in language teaching and learning (pp.70-92). Palgrave Macmillan Palgrave Macmillan Palgrave Macmillan 2012 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Task-based language teaching in network-based CALL: An analysis of research on learner interaction in synchronous CMC. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Task-based language teaching and technology (pp.41-62). Task-based language teaching in network-based CALL: An analysis of research on learner interaction in synchronous CMC. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Task-based language teaching and technology (pp.41-62). Task-based language teaching in network-based CALL: An analysis of research on learner interaction in synchronous CMC. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Task-based language teaching and technology (pp.41-62). Continuum Continuum Continuum 2010 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Network-based computer assisted language learning (CALL): Emergent research issues. In A. Yoshitomi, T. Umino & M. Negishi (Eds.), Readings in second language pedagogy and second language acquisition (pp.247-262). Network-based computer assisted language learning (CALL): Emergent research issues. In A. Yoshitomi, T. Umino & M. Negishi (Eds.), Readings in second language pedagogy and second language acquisition (pp.247-262). Network-based computer assisted language learning (CALL): Emergent research issues. In A. Yoshitomi, T. Umino & M. Negishi (Eds.), Readings in second language pedagogy and second language acquisition (pp.247-262). John Benjamins John Benjamins John Benjamins 2006 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson MOO virtual worlds in CMC-based CALL: Defining an agenda for future research. In S. Jeong-Bae (Ed.), Computer-assisted language learning: Pedagogies and technologies (pp.39-59). MOO virtual worlds in CMC-based CALL: Defining an agenda for future research. In S. Jeong-Bae (Ed.), Computer-assisted language learning: Pedagogies and technologies (pp.39-59). MOO virtual worlds in CMC-based CALL: Defining an agenda for future research. In S. Jeong-Bae (Ed.), Computer-assisted language learning: Pedagogies and technologies (pp.39-59). Asia-Pacific Association for Computer-Assisted Language Learning Asia-Pacific Association for Computer-Assisted Language Learning Asia-Pacific Association for Computer-Assisted Language Learning 2004 英語 単著 公開
Mark Peterson Mark Peterson Computer Assisted Language Learning (CALL): Moving into the networked future. In Y. Kawaguchi, S. Zaima, T. Takagaki, K. Shibano, & M. Usami (Eds.), Linguistic informatics: State of the art and the future (pp.248-257). Computer Assisted Language Learning (CALL): Moving into the networked future. In Y. Kawaguchi, S. Zaima, T. Takagaki, K. Shibano, & M. Usami (Eds.), Linguistic informatics: State of the art and the future (pp.248-257). Computer Assisted Language Learning (CALL): Moving into the networked future. In Y. Kawaguchi, S. Zaima, T. Takagaki, K. Shibano, & M. Usami (Eds.), Linguistic informatics: State of the art and the future (pp.248-257). John Benjamins John Benjamins John Benjamins 2004 英語 単著 公開

  • <<
  • >>
  • 表示
タイトル言語:
外部資金:競争的資金 (科学研究費補助金)
種別 代表/分担 テーマ(日本語) テーマ(英語) 期間
基盤研究(C) 代表 Use of a modified computer game as a tool for English vocabulary learning (平成26年度分) 2014/04/01〜2015/03/31
基盤研究(C) 代表 Use of a modified computer game as a tool for English vocabulary learning (平成27年度分 2015/04/01〜2016/03/31
基盤研究(C) 代表 Use of a modified computer game as a tool for English vocabulary learning (平成28年度分) 2016/04/01〜2017/03/31
基盤研究(A) 分担 会話基盤更新プロセスの可視化と異文化コミュニケーション学習支援での検証 Envisioning Common Ground in Conversations and Evaluating its Effectiveness in Cross-Cultural Training 2019/04/01〜2020/03/31
基盤研究(A) 分担 会話基盤更新プロセスの可視化と異文化コミュニケーション学習支援での検証 Envisioning Common Ground in Conversations and Evaluating its Effectiveness in Cross-Cultural Training 2020/04/01〜2021/03/31
基盤研究(A) 分担 会話基盤更新プロセスの可視化と異文化コミュニケーション学習支援での検証 Envisioning Common Ground in Conversations and Evaluating its Effectiveness in Cross-Cultural Training 2021/04/01〜2022/03/31
担当科目
講義名(日本語) 講義名(英語) 開講期 学部/研究科 年度
英語IA E1R37 English IA 前期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IA E1W64 English IA 前期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IB E1R37 English IB 後期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IIB E2L51 English IIB 後期集中 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IIB単位未修得者クラス E2S54 English IIB 後期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IB E1W64 English IB 後期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語コミュニケーション論 後期 総合人間学部 2011/04〜2012/03
英語IIA E2L01 English IIA 前期集中 全学共通科目 2011/04〜2012/03
英語IIA単位未修得者クラス E2S04 English IIA 前期 全学共通科目 2011/04〜2012/03
外国語教育学1 前期 人間・環境学研究科 2011/04〜2012/03
外国語教育論演習1 前期 人間・環境学研究科 2011/04〜2012/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2012/04〜2013/03
英語IIA English IIA 前期集中 全学共通科目 2012/04〜2013/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2012/04〜2013/03
英語IIB English IIB 後期集中 全学共通科目 2012/04〜2013/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2012/04〜2013/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2013/04〜2014/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2013/04〜2014/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2013/04〜2014/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2013/04〜2014/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 前期 人間・環境学研究科 2013/04〜2014/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2013/04〜2014/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2013/04〜2014/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2014/04〜2015/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
外国語教育学2 Foreign Language Education Studies 2 前期 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2014/04〜2015/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2014/04〜2015/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2014/04〜2015/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
外国語教育学2 Foreign Language Education Studies 2 前期 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2015/04〜2016/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2015/04〜2016/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2015/04〜2016/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2015/04〜2016/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 後期 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
外国語教育論演習1 Seminar on Foreign Language Education 1 後期 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2016/04〜2017/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2016/04〜2017/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2016/04〜2017/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2016/04〜2017/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2016/04〜2017/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2016/04〜2017/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 後期 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2017/04〜2018/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2017/04〜2018/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2017/04〜2018/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2017/04〜2018/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 後期 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
外国語教育論演習1 Seminar on Foreign Language Education 1 前期 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2018/04〜2019/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2018/04〜2019/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2018/04〜2019/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2018/04〜2019/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 後期 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2019/04〜2020/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2019/04〜2020/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2019/04〜2020/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2019/04〜2020/03
共生人間学特別研究II(博士科目) Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
共生人間学特別研究I(博士科目) Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
外国語教育学2 Foreign Language Education Studies 2 後期 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
外国語教育論特別セミナー(博士科目) Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
外国語教育論特別演習1(博士科目) Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
外国語教育論特別演習2(博士科目) Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER04 English Reading 後期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER05 English Reading 前期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER12 English Reading 後期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER13 English Reading 前期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER20 English Reading 後期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER21 English Reading 前期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER58 English Reading 前期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語リーディング ER59 English Reading 後期 全学共通科目 2020/04〜2021/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2020/04〜2021/03
共生人間学特別研究II(博士科目) Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
共生人間学特別研究I(博士科目) Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
外国語教育学1 Foreign Language Education Studies 1 後期 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
外国語教育論特別セミナー(博士科目) Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
外国語教育論特別演習1(博士科目) Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
外国語教育論特別演習2(博士科目) Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER04 English Reading 後期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER05 English Reading 前期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER12 English Reading 後期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER13 English Reading 前期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER20 English Reading 後期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER21 English Reading 前期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER58 English Reading 前期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語リーディング ER59 English Reading 後期 全学共通科目 2021/04〜2022/03
英語コミュニケーション論 Introduction to CALL 後期 総合人間学部 2021/04〜2022/03
言語科学入門 Introduction to Linguistic Science 前期 総合人間学部 2021/04〜2022/03

  • <<
  • >>
  • 表示
博士学位審査
学位取得者名 学位論文タイトル 役割 年月
BLAKE TURNBULL Translanguaging in Japan: Perspectives and potentials in EFL academic and creative writing  (日本におけるトランスランゲージング:学術的・創造的な英語としての外国語文章においての知見と可能性) 副査 2019/03/25
柏木 賀津子 Early adolescent learners’ noticing of language structures throughthe accumulation of formulaic sequences: Focusing on increasing the procedural knowledge of verb phrases(思春期前期学習者のformulaic sequencesの蓄積をとおした英語の文構造への気づき―動詞フレーズへの手続き的知識の進捗に焦点をあてて―) 副査 2019/03/25
山田 宏子 Interpreting Studies and Undergraduate-level English Education:A Quest to Foster the Dynamic Development of Interpretation as an Academic Discipline(通訳研究と大学の英語教育:学問分野としての大学通訳教育における専門職としての通訳技能の育成) 副査 2019/07/23
王 キョウ Game-Based Language Learning in ESL Classrooms: Effective Interventions and Influences on Students’ Vocabulary Acquisition, Communicative Competence and Writing(第二言語としての英語教室におけるゲームベースの言語学習:学生の語彙習得、コミュニケーション能力、ライティングへの効果的な介入とその影響について) 主査 2020/03/23
学外学位論文審査
学位取得者名 学位論文タイトル 大学名 国名 役割 年月
Scott Grant Getting Immersed in Chinese: Task-Based Language Learning in a 3D Virtual World Simulation Monash University Australia 主査 2018/04/30
Hiromi Nishioka The same project but different approaches to language learning in collaborative digital story telling projects Macquarie University Australia 主査 2018/06/15
部局運営(役職等)
役職名 期間
大学院教務委員会委員 2014/04/01〜2015/03/31
講座教務委員 2014/04/01〜2014/10/23
大学院教務委員会 2014/04/01〜2014/10/22
大学院教務委員会委員 2019/04/01〜2020/03/31
大学院教務委員会委員 2020/04/01〜2021/03/31
大学院教務委員会委員 2021/04/01〜2022/03/31
広報誌パンフレット小委員会委員 2021/04/01〜2022/03/31
学会活動:編集委員歴
学会名(日本語) 学会名(英語) ジャーナル名(日本語) ジャーナル名(英語) 役職名 期間
Bloomsbury Advances in digital language learning and teaching (Book series editor) 2015/06/05〜
Routledge Innovations in computer assisted language learning (Book series lead editor) 2021/05/01〜
学会活動:査読委員歴
学会名(日本語) 学会名(英語) ジャーナル名(日本語) ジャーナル名(英語) 期間
Computer-Assisted Language Instruction Consortium CALICO Journal 2013/12/02〜
Computer Assisted Language Learning 2018/06/10〜
American Journal of Play 2018/03/09〜
Computer-Assisted Language Learning-Electronic Journal 2018/10/23〜
CALL-EJ 2019/10/20〜
Ludic Language Pedagogy 2020/01/30〜
学会活動:座長歴等
学会名 研究集会名 年月
The 5th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning http://digitallanguagelearning.wikispaces.com 2012/03/31
The 6th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning https://dlanguagelearning2014.wikispaces.com 2014/03/29
外国人滞在者受入れ
滞在者名 所属機関名 部署 研究テーマ 国名 期間
Dr Juan Coll Universitat Jaume I Computer assisted language learning Spain 2011/02/01〜2011/05/31
外国人訪問者受入れ
訪問者名 所属機関名 国名 期間
Dr. Doris Bolliger University of Wyoming United States 2013/10/15〜2013/11/14