松永 伸司

Last Update: 2021/06/02 11:07:22

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Name(Kanji/Kana/Abecedarium Latinum)
松永 伸司/マツナガ シンジ/Matsunaga, Shinji
Primary Affiliation(Org1/Job title)
Graduate School of Letters/Associate Professor
Faculty
Org1 Job title
文学部
Academic Degree
Field(Japanese) Field(English) University(Japanese) University(English) Method
修士(美術) 東京芸術大学
博士(美術) 東京芸術大学
researchmap URL
https://researchmap.jp/zmz
Published Papers
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
Shinji Matsunaga 松永伸司 Shinji Matsunaga Depicting the Philosophy of Depiction 描写の哲学を描写する Depicting the Philosophy of Depiction PhilCul, 5, 2, 48-58 フィルカル, 5, 2, 48-58 PhilCul, 5, 2, 48-58 2020/08 Disclose to all
Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga A History of Game Research ゲーム研究の歴史 A History of Game Research Nobushige Kobayashi (ed.), An Introduction to Digital Game Research (Minerva Shobo), 13-36 小林信重編『デジタルゲーム研究入門』ミネルヴァ書房, 13-36 Nobushige Kobayashi (ed.), An Introduction to Digital Game Research (Minerva Shobo), 13-36 2020/06 Disclose to all
Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga Verbs and Patterns: On the Relation between Games and Simulation 動詞とパターン:ゲームとシミュレーションの関係をめぐって Verbs and Patterns: On the Relation between Games and Simulation Ecrit-o, 11, 221-236 エクリヲ, 11, 221-236 Ecrit-o, 11, 221-236 2019/11 Disclose to all
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Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga Between Outside and Inside: Magic Circle Revisited ゲームの内と外? マジックサークル再考 Between Outside and Inside: Magic Circle Revisited Hiroshi Matsui, Takanori Iguchi, Masumi Oishi, and Mikako Hata (eds.), The Diversification of Gaming Culture and Society (New Games Order), 267-279 松井広志・井口貴紀・大石真澄・秦美香子編『多元化するゲーム文化』ニューゲームズオーダー, 267-279 Hiroshi Matsui, Takanori Iguchi, Masumi Oishi, and Mikako Hata (eds.), The Diversification of Gaming Culture and Society (New Games Order), 267-279 2019/05 Disclose to all
Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga Pursuing What Are Games: The Birth of Game Studies 本質論としてのゲーム・スタディーズ Pursuing What Are Games: The Birth of Game Studies Shin-ichi Nakazawa and Daichi Nakagawa (eds.), The New Era of Game Studies (NTT Publishing), 46-66 中沢新一・中川大地編『ゲーム学の新時代』NTT出版, 46-66 Shin-ichi Nakazawa and Daichi Nakagawa (eds.), The New Era of Game Studies (NTT Publishing), 46-66 2019/03 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Keywords Related to the Connection between the Social and Games ソーシャルとゲームの接続をめぐるキーワード Keywords Related to the Connection between the Social and Games Eureka, 49, 3, 210-223 ユリイカ, 49, 3, 210-223 Eureka, 49, 3, 210-223 2017/01 Disclose to all
Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games 様式化されたシミュレーションとしての初期JRPG:ビデオゲームの文化間比較研究の一視点 Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games Digital Tribe and Youth Culture of East Asian Regions: The Proceedings of the 2016 Culture/Science International Conference, 293-321 Digital Tribe and Youth Culture of East Asian Regions: The Proceedings of the 2016 Culture/Science International Conference, 293-321 Digital Tribe and Youth Culture of East Asian Regions: The Proceedings of the 2016 Culture/Science International Conference, 293-321 2016/11 Disclose to all
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MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji The Cluster Account of Art as a Form of Definition 芸術の定義形式としてのクラスタ説 The Cluster Account of Art as a Form of Definition Kallista, 17, 24-51 カリスタ, 17, 24-51 Kallista, 17, 24-51 2010/12 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all

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Jesper Juul, trans. Shinji Matsunaga イェスパー・ユール, 松永伸司(訳) Jesper Juul, trans. Shinji Matsunaga Interview with Jason Rohrer (abridged translation) インタビュー ジェイソン・ローラー Interview with Jason Rohrer (abridged translation) Bijutsu Techo, August 2020, 92-100 美術手帖 2020年8月号, 92-100 Bijutsu Techo, August 2020, 92-100 2020/07 Disclose to all
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Shinji Matsunaga 松永 伸司 Shinji Matsunaga The Aesthetics of Pixel Art (2): Pixel Arts and Their Styles ピクセルアートの美学 第2回 ピクセルアートと様式 The Aesthetics of Pixel Art (2): Pixel Arts and Their Styles Media Art Current Contents メディア芸術カレントコンテンツ Media Art Current Contents 2020/05 Disclose to all
Shinji Matsunaga, Akito Inoue, Tomohiro Kimura, Wei Huang, Nobushige Kobayashi, Hiroshi Yoshida 松永伸司, 井上明人, 木村知宏, 黄巍, 小林信重, 吉田寛 Shinji Matsunaga, Akito Inoue, Tomohiro Kimura, Wei Huang, Nobushige Kobayashi, Hiroshi Yoshida A Brief Guide to Game Studies II ゲーム研究の手引きⅡ A Brief Guide to Game Studies II 2020/02 Disclose to all
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MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Game Meets Art: The Rise of the Video Game Avant-gardes ゲーム・ミーツ・アート:ビデオゲーム・アヴァンギャルドの可能性 Game Meets Art: The Rise of the Video Game Avant-gardes Media Art Current Contents メディア芸術カレントコンテンツ Media Art Current Contents 2019/03 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Commentary on Alexander R. Galloway, "Gamic Action, Four Moments" 「ゲーム的行為、四つのモメント」解題 Commentary on Alexander R. Galloway, "Gamic Action, Four Moments" Genron, 8, 206-207 ゲンロン, 8, 206-207 Genron, 8, 206-207 2018/05 Disclose to all
Alexander R. Galloway, trans. MATSUNAGA Shinji アレクサンダー・R・ギャロウェイ, 松永伸司(訳) Alexander R. Galloway, trans. MATSUNAGA Shinji Gamic Action, Four Moments ゲーム的行為、四つのモメント Gamic Action, Four Moments Genron, 8, 192-205 ゲンロン, 8, 192-205 Genron, 8, 192-205 2018/05 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji, FUKUDA Kazufumi 松永 伸司, 福田 一史 MATSUNAGA Shinji, FUKUDA Kazufumi The 2017 Final Report on the Research Mapping Project for Media Arts (Games) 平成29年度メディア芸術マッピング(ゲーム領域)作業報告書 The 2017 Final Report on the Research Mapping Project for Media Arts (Games) Agency for Cultural Affairs, Government of Japan 平成29年度文化庁メディア芸術連携促進事業連携共同事業 Agency for Cultural Affairs, Government of Japan 2018/03 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Truth in Pictures: Their Use and Content 絵の真偽:画像の使用と画像の内容 Truth in Pictures: Their Use and Content Aesthetics, 68, 2, 149 美学, 68, 2, 149 Aesthetics, 68, 2, 149 2017/12 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji, trans. CHOI Jae Hyuk 松永伸司, 마쓰나가 신지, 崔在爀訳, 최재혁 옮 MATSUNAGA Shinji, trans. CHOI Jae Hyuk Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games (Korean translation) 양식화된 시뮬레이션으로서의 초기 JRPG: 비디오 게임의 문화 간 비교연구의 관점에서(様式化されたシミュレーションとしての初期JRPG: ビデオゲームの文化間比較研究の一視点 韓国語訳) Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games (Korean translation) Culture/Science Quarterly, 91, Autumn 2017, 291-330 계간 문화/과학, 91, Autumn 2017, 291-330 Culture/Science Quarterly, 91, Autumn 2017, 291-330 2017/09 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Preface / Theories of Art and Symbol はじめに/芸術と記号の理論 Preface / Theories of Art and Symbol The Recommended Reading Guide for the Book Fair "Goodman Returns: New Classic Is Coming", 4-8 『芸術の言語』刊行記念フェア「グッドマン・リターンズ: 新しい古典がやってくる」ブックフェアリスト, 4-8 The Recommended Reading Guide for the Book Fair "Goodman Returns: New Classic Is Coming", 4-8 2017/05 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji, KIMURA Tomoihro, Martin Roth, FUKUDA Kazufumi, INOUE Akito 松永 伸司, 木村 知宏, マーティン・ロート, 福田 一史, 井上 明人 MATSUNAGA Shinji, KIMURA Tomoihro, Martin Roth, FUKUDA Kazufumi, INOUE Akito A Brief Guide to Game Studies ゲーム研究の手引き A Brief Guide to Game Studies 2017/03 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Keywords / Summary 用語解説/概要 Keywords / Summary Nelson Goodman, Languages of Art, trans. TOZAWA Y. and MATSUNAGA S., Keio University Press., 307-320 ネルソン・グッドマン『芸術の言語』, 307-320 Nelson Goodman, Languages of Art, trans. TOZAWA Y. and MATSUNAGA S., Keio University Press., 307-320 2017/02 Disclose to all
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HOSOI Koichi, MATSUNAGA Shinji, INOUE Akito, FUKUDA Kazufumi 細井 浩一, 松永 伸司, 井上 明人, 福田 一史 HOSOI Koichi, MATSUNAGA Shinji, INOUE Akito, FUKUDA Kazufumi The Final Report on the 2015–2016 Research Mapping Project for Game Studies 平成27年度研究マッピング(ゲーム領域)実施報告書 The Final Report on the 2015–2016 Research Mapping Project for Game Studies 平成27年度文化庁メディア芸術連携促進事業連携共同事業 平成27年度文化庁メディア芸術連携促進事業連携共同事業 2016/03 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji, INOUE Akito, FUKUDA Kazufumi, HOSOI Koichi 松永 伸司, 井上 明人, 福田 一史, 細井 浩一 MATSUNAGA Shinji, INOUE Akito, FUKUDA Kazufumi, HOSOI Koichi The Progress and Problems of the Research Mapping Project for Game Studies 研究マッピング(ゲーム領域)プロジェクトの実施状況と課題 The Progress and Problems of the Research Mapping Project for Game Studies Proceedings of 2015 Annual Conference, Digital Games Research Association Japan 日本デジタルゲーム学会2015年次大会予稿集 Proceedings of 2015 Annual Conference, Digital Games Research Association Japan 2016/02 Refereed Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Definitions of Art 芸術の定義 Definitions of Art Analytic Aesthetics Accelerating, 14-16 分析美学は加速する: 美と芸術の哲学を駆けめぐるブックマップ最新版, 14-16 Analytic Aesthetics Accelerating, 14-16 2015/09 Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Aesthetics of Popular Arts ポピュラー文化の美学 Aesthetics of Popular Arts Analytic Aesthetics Accelerating, 26-28 分析美学は加速する: 美と芸術の哲学を駆けめぐるブックマップ最新版, 26-28 Analytic Aesthetics Accelerating, 26-28 2015/09 Disclose to all
Morris Weitz, trans. MATSUNAGA Shinji モリス・ワイツ, 松永伸司(訳) Morris Weitz, trans. MATSUNAGA Shinji The Role of Theory in Aesthetics 美学における理論の役割 The Role of Theory in Aesthetics Online publication オンライン出版物 Online publication 2015/05 Disclose to all
MATSUKA Natsuki, MATSUNAGA Shinji, SHIMABUKURO Yaoki, SHINOHARA Yuuki, TAKAHASHI Muneyuki シノハラ ユウキ, 島袋 八起, 高橋 志行, 真塚 なつき, 松永 伸司 MATSUKA Natsuki, MATSUNAGA Shinji, SHIMABUKURO Yaoki, SHINOHARA Yuuki, TAKAHASHI Muneyuki Discussion: From Semiotics to Aesthetics: On Goodman's Languages of Art 座談会 記号から美学へ:グッドマン『芸術の諸言語』をめぐって Discussion: From Semiotics to Aesthetics: On Goodman's Languages of Art Tsukuba Hihyou, 4-17 筑波批評 2013年春号, 4-17 Tsukuba Hihyou, 4-17 2013/04 Japanese Other Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Architectural Gameplay in Minecraft 『マインクラフト』の建築的プレイ Architectural Gameplay in Minecraft Nicochiku, 12-15 ニコちく: ニコニコ建築の幻像学, 12-15 Nicochiku, 12-15 2013/04 Japanese Other Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永 伸司 MATSUNAGA Shinji Videogames as Interactive Fiction (Abstracts of the Papers Read at the 63st National Congress) インタラクティブなフィクションとしてのビデオゲーム(第六十三回美学会全国大会発表要旨) Videogames as Interactive Fiction (Abstracts of the Papers Read at the 63st National Congress) Bigaku (Aesthetics), 63, 2, 141 美学, 63, 2, 141 Bigaku (Aesthetics), 63, 2, 141 2012/12 Japanese Research paper, summary (national conference and other science council) Disclose to all
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Conference Activities & Talks
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Either Way, Ruins Will Necessarily Be Lost 廃墟の2つの壊れ方 Either Way, Ruins Will Necessarily Be Lost Workshop: Ruins and Ghosts, The 13th Annual Meeting of the Japan Association for the Contemporary and Applied Philosophy 応用哲学会第13回年次研究大会 ワークショップ「廃墟と亡霊たち」 Workshop: Ruins and Ghosts, The 13th Annual Meeting of the Japan Association for the Contemporary and Applied Philosophy 2021/05/22 Disclose to all
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ゲームアート/アートゲームの現在地[Invited] ゲームアート/アートゲームの現在地 [Invited] 『美術手帖』8月号「ゲーム×アート」特集トークイベント 『美術手帖』8月号「ゲーム×アート」特集トークイベント 2020/08/05 Disclose to all
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2019年度メディア芸術連携促進事業研究成果マッピングシンポジウム 2019年度メディア芸術連携促進事業研究成果マッピングシンポジウム 2020/02/16 Disclose to all
Play and Forms (talk part)[Invited] プレイと形 トーク版 [Invited] Play and Forms (talk part) [Invited] Lectures around Forms Lectures around Forms PLAY and WORKS PLAY and WORKS 2020/02/08 Disclose to all
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Games and Aesthetics[Invited] ゲームと美学 [Invited] Games and Aesthetics [Invited] 「これはゲームなのか?展#2」ギャラリートーク 「これはゲームなのか?展#2」ギャラリートーク 2019/12/09 Disclose to all
Tangible Fiction: Fiction through Simulation[Invited] 手応えのあるフィクション:シミュレーションによるフィクションの特殊性 [Invited] Tangible Fiction: Fiction through Simulation [Invited] The Possibility of Modern Fiction 現代フィクションの可能性 The Possibility of Modern Fiction 2019/11/01 Disclose to all
ビデオゲームの世界はどのように作られているのか?:松永伸司『ビデオゲームの美学』をヒントに[Invited] ビデオゲームの世界はどのように作られているのか?:松永伸司『ビデオゲームの美学』をヒントに [Invited] 一般公開ワークショップ 一般公開ワークショップ 2019/08/31 Disclose to all
Rethinking Play and Hack: Playfulness Opens the World! 遊びとハックについてあらためて考えてみよう:遊び心は可能性をひらく? Rethinking Play and Hack: Playfulness Opens the World! 『プレイ・マターズ 遊び心の哲学』刊行記念トークイベント 『プレイ・マターズ 遊び心の哲学』刊行記念トークイベント 2019/07/05 Disclose to all
New Waves around "Play" in Game Studies 「遊び」をめぐる、ゲームスタディーズの新潮流 New Waves around "Play" in Game Studies 『プレイ・マターズ 遊び心の哲学』刊行記念トークイベント 『プレイ・マターズ 遊び心の哲学』刊行記念トークイベント 2019/06/11 Disclose to all
『多元化するゲーム文化と社会』出版記念トークイベント[Invited] 『多元化するゲーム文化と社会』出版記念トークイベント [Invited] 2019/05/18 Disclose to all
〈遊戯の原理〉が変える世界[Invited] 〈遊戯の原理〉が変える世界 [Invited] 『ゲーム学の新時代』刊行記念トークイベント 『ゲーム学の新時代』刊行記念トークイベント 2019/04/06 Disclose to all
Level Up: The Time and Space of Games and Installations[Invited] 階あげ: ゲームとインスタレーションの時空間 [Invited] Level Up: The Time and Space of Games and Installations [Invited] Oiwa Euske's Solo Exhibition "Slow Actor" 大岩雄展個展「スローアクター」内トークイベント Oiwa Euske's Solo Exhibition "Slow Actor" 2019/02/24 Disclose to all
The Mapping of Game Researches 調査研究のマッピング(ゲーム分野) The Mapping of Game Researches 平成30年度メディア芸術連携促進事業 研究プロジェクト 活動報告シンポジウム 平成30年度メディア芸術連携促進事業 研究プロジェクト 活動報告シンポジウム 2019/02/23 Disclose to all
A Spoiler Is Wrong and Not Wrong: An Eclectic View ネタバレは悪くて悪くない:ネタバレ論争折衷派 A Spoiler Is Wrong and Not Wrong: An Eclectic View Workshop: Aesthetics of Spoiler 公開ワークショップ「ネタバレの美学」 Workshop: Aesthetics of Spoiler 2018/11/23 Disclose to all
Expression as Exemplification: From Goodmanean view 例示としての表出:ネルソン・グッドマンの立場から Expression as Exemplification: From Goodmanean view Workshop: Expression of Emotion in the Arts, The 2018 Autumn Meeting of Japan Association for Philosophy of Science 科学基礎論学会2018年研究例会 ワークショップ「芸術における感情表現」 Workshop: Expression of Emotion in the Arts, The 2018 Autumn Meeting of Japan Association for Philosophy of Science 2018/11/10 Disclose to all
What's Wrong with Snobbery? スノッブのなにが悪いのか What's Wrong with Snobbery? Workshop: Aesthetic Experience Revisited 日本大学文理学部人文科学研究所第13回哲学ワークショップ「美的経験、再考!」 Workshop: Aesthetic Experience Revisited 2018/03/16 Disclose to all
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Truth in Pictures: Their Use and Content 絵の真偽:画像の使用と画像の内容 Truth in Pictures: Their Use and Content The 68th Conference of the Japanese Society for Aesthetics 第68回美学会全国大会 The 68th Conference of the Japanese Society for Aesthetics 2017/10/07 Oral presentation(general) Disclose to all
From Languages of Art to Modern Aesthetics 『芸術の言語』から現代の分析美学へ From Languages of Art to Modern Aesthetics 慶應義塾大学出版会・勁草書房・東京大学生協駒場書籍部 共同企画 慶應義塾大学出版会・勁草書房・東京大学生協駒場書籍部 共同企画 2017/06/30 Disclose to all
The Final Report on the Research Mapping Project for Game Studies 研究マッピング(ゲーム領域)実施報告 The Final Report on the Research Mapping Project for Game Studies 平成28年度メディア芸術連携促進事業 報告会 平成28年度メディア芸術連携促進事業 報告会 2017/02/26 Disclose to all
Bug Meets Art[Invited] バグる美術 [Invited] Bug Meets Art [Invited] The 65th Tokyo University of the Arts Graduation Works Exhibitions 第65回東京藝術大学卒業・修了作品展覧会 大岩雄典卒業制作展示『11/11』内企画 The 65th Tokyo University of the Arts Graduation Works Exhibitions 2017/01/28 Disclose to all
Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games[Invited] Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games [Invited] Early Japanese RPGs as Stylized Simulations: A Method and Its Application for the Cross-Cultural Comparison of Video Games [Invited] The 2016 Culture/Science International Conference The 2016 Culture/Science International Conference The 2016 Culture/Science International Conference 2016/11/18 Oral presentation(invited, special) Disclose to all
What Thing of Video Games Be Preserved? The Philosophy of Art on Game Archiving[Invited] ゲームの何を保存する? ゲームのアーカイブと芸術の哲学 [Invited] What Thing of Video Games Be Preserved? The Philosophy of Art on Game Archiving [Invited] Lecture program at Aichi Triennale 2016 あいちトリエンナーレ2016レクチャープログラム Lecture program at Aichi Triennale 2016 2016/10/15 Disclose to all
The Final Report on the Research Mapping Project for Game Studies 研究マッピング(ゲーム領域)実施報告 The Final Report on the Research Mapping Project for Game Studies 平成27年度メディア芸術連携促進事業 報告会 平成27年度メディア芸術連携促進事業 報告会 2016/03/13 Disclose to all
The Progress and Problems of the Research Mapping Project for Game Studies 研究マッピング(ゲーム領域)プロジェクトの実施状況と課題 The Progress and Problems of the Research Mapping Project for Game Studies The 2015 Annual Conference of Digital Games Research Association Japan 日本デジタルゲーム学会2015年次大会 The 2015 Annual Conference of Digital Games Research Association Japan 2016/02/27 Poster presentation Disclose to all
The Study Mapping Project for Game Studies and Its Progress 研究マッピング(ゲーム領域)プロジェクトとその経過報告 The Study Mapping Project for Game Studies and Its Progress The 3rd Meeting 2015 of Ritsumeikan Center for Game Studies 立命館大学ゲーム研究センター2015年度第3回定例研究会 The 3rd Meeting 2015 of Ritsumeikan Center for Game Studies 2015/11/27 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
Dissecting Narrative: A Narratology of Videogames[Invited] ナラティブを分解する:ビデオゲームの物語論 [Invited] Dissecting Narrative: A Narratology of Videogames [Invited] The Workshop for Analytic Philosophy and Art 「分析哲学と芸術」研究会 The Workshop for Analytic Philosophy and Art 2015/11/07 Japanese Disclose to all
A Commentary on Okazawa Ryo's "The Distinction between Art and Non-Art as Our Practice"[Invited] 岡沢亮「人々の実践としての芸術/非芸術の区別」へのコメント [Invited] A Commentary on Okazawa Ryo's "The Distinction between Art and Non-Art as Our Practice" [Invited] KoSAC Thesis Forum Vol.2 KoSAC卒論修論フォーラムVol.2 KoSAC Thesis Forum Vol.2 2015/03/21 Japanese Other Disclose to all
Is It the Ontology of Musical Works? それは音楽作品の存在論なのか? Is It the Ontology of Musical Works? The 6th Annual Meeting of the Japan Association for the Contemporary and Applied Philosophy 応用哲学会第6回年次研究大会 The 6th Annual Meeting of the Japan Association for the Contemporary and Applied Philosophy 2014/05/10 Japanese Symposium workshop panel(public) Disclose to all
Games as Design of Actions: An Attempt to Redefine Games and Play[Invited] 行為のデザインとしてのゲーム:ゲームと遊びを再定義する [Invited] Games as Design of Actions: An Attempt to Redefine Games and Play [Invited] Kyoto Game Conference 京都ゲームカンファレンス Kyoto Game Conference 2014/03/08 Disclose to all
Videogames as Interactive Fiction インタラクティブなフィクションとしてのビデオゲーム Videogames as Interactive Fiction The 63rd Conference of the Japanese Society for Aesthetics 第63回美学会全国大会 The 63rd Conference of the Japanese Society for Aesthetics 2012/10/06 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
A Conceptual Framework for Describing Time in Videogaming ビデオゲームにおける時間 A Conceptual Framework for Describing Time in Videogaming The 2011 Conference of DiGRA Japan 日本デジタルゲーム学会2011年次大会 The 2011 Conference of DiGRA Japan 2012/02/26 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
The Representation of Space in Videogames ビデオゲームのゲームシステム空間 The Representation of Space in Videogames The 62nd Conference of the Japanese Society for Aesthetics 第62回美学会全国大会 The 62nd Conference of the Japanese Society for Aesthetics 2011/10/16 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
Two Kinds of Meaning in Videogames ビデオゲームにおける二種類の意味 Two Kinds of Meaning in Videogames The 31st Conference of Japanese Association for Semiotic Studies 第31回日本記号学会大会 The 31st Conference of Japanese Association for Semiotic Studies 2011/05/15 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
Rules? ルール? Rules? RGN-u: Research for Computer Game Design and Narrative @Ustream RGN-u: コンピュータゲームのデザインと物語についての研究会@Ustream RGN-u: Research for Computer Game Design and Narrative @Ustream 2010/12/11 Japanese Other Disclose to all

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Title language:
Books etc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Publisher Publisher(Japanese) Publisher(English) Publication date Language Type Disclose
MATSUNAGA Shinji 松永伸司 MATSUNAGA Shinji Play Matters プレイ・マターズ:遊び心の哲学 Play Matters Film Art, Inc. フィルムアート社 Film Art, Inc. 2019/04 Single Translation Disclose to all
Shinji Matsunaga 松永伸司 Shinji Matsunaga The Aesthetics of Video Games ビデオゲームの美学 The Aesthetics of Video Games Keio University Press 慶應義塾大学出版会 Keio University Press 2018/10 Japanese Disclose to all
TOZAWA Yoshio, MATSUNAGA Shinji 戸澤義夫, 松永伸司 TOZAWA Yoshio, MATSUNAGA Shinji Languages of Art 芸術の言語 Languages of Art Keio University Press 慶應義塾大学出版会 Keio University Press 2017/02 Japanese Joint Translation Disclose to all
MATSUNAGA Shinji 松永伸司 MATSUNAGA Shinji Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds ハーフリアル:虚実のあいだのビデオゲーム Half-Real: Video Games between Real Rules and Fictional Worlds New Games Order ニューゲームズオーダー New Games Order 2016/09 Single Translation Disclose to all
Title language:
Teaching subject(s)
Name(Japanese) Name(English) Term Department Period
二十世紀学(卒論演習) Twentieth Century Studies (Seminars) 通年 文学部 2021/04-2022/03
修士論文(メディア文化学) Master's Thesis 通年集中 文学研究科 2021/04-2022/03
卒業論文(二十世紀学) Graduation Thesis 通年集中 文学部 2021/04-2022/03
卒業論文(メディア文化学) Graduation Thesis 通年集中 文学部 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習IIIA) Media and Culture Studies (Seminars) 前期 文学研究科 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習IIIA) Media and Culture Studies (Seminars) 前期 文学部 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習IIIB) Media and Culture Studies (Seminars) 後期 文学研究科 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習IIIB) Media and Culture Studies (Seminars) 後期 文学部 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習I) Media and Culture Studies (Seminars) 後期 文学研究科 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習I) Media and Culture Studies (Seminars) 後期 文学部 2021/04-2022/03
メディア文化学(演習) Media and Culture Studies (Seminars) 通年 文学研究科 2021/04-2022/03
メディア文化学(特殊講義) Media and Culture Studies (Special Lectures) 後期 文学研究科 2021/04-2022/03
メディア文化学(特殊講義) Media and Culture Studies (Special Lectures) 後期 文学部 2021/04-2022/03
現代史学(演習) Contemporary History (Seminars) 通年 文学研究科 2021/04-2022/03
系共通科目(メディア文化学)(講義b) Media and Culture Studies (Lectures) 前期 文学部 2021/04-2022/03
系共通科目(メディア文化学)(講義a) Media and Culture Studies (Lectures) 後期 文学部 2021/04-2022/03
美学美術史学(特殊講義) Aesthetics and Art History (Special Lectures) 後期 文学研究科 2021/04-2022/03
美学美術史学(特殊講義) Aesthetics and Art History (Special Lectures) 後期 文学部 2021/04-2022/03

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