増田 央

最終更新日時: 2019/06/27 16:42:05

印刷する

氏名(漢字/フリガナ/アルファベット表記)
増田 央/マスダ ヒサシ/Masuda, Hisashi
所属部署・職名(部局/所属/講座等/職名)
経営管理研究部/ /特定講師
取得学位
学位名(日本語) 学位名(英語) 大学(日本語) 大学(英語) 取得区分
経営学修士(専門職) 京都大学
博士(経済学) 京都大学
ORCID ID
https://orcid.org/0000-0002-1857-2096
researchmap URL
https://researchmap.jp/7000021458
研究テーマ
(日本語)
サービス体験における文脈を考慮したデータ取得・管理・評価・支援環境構築とその理論化
(英語)
Data acquisition, management, evaluation, support environment construction considering the context in service experience and the theorization
研究概要
(日本語)
現在、サービス利用における多くの顧客はスマホを所持しておりITでのサービス体験支援の環境は整いつつある。しかし、どのような顧客に対してどのようなサービス提供が適しているのかといった判断を下すためのデータ取得環境は整備されていない。本研究では様々な背景を持つ顧客へのサービスカスタマイゼーションをどう実現するかにデータ取得段階から取り組む。また実務での応用を想定しそのデータ取得・分析環境の構築を行う。
(英語)
Currently, many customers for using services have smartphones, and the environment for supporting service experience with IT is getting better. However, there is no data acquisition environment in place to determine what kind of service provision is appropriate for which customers. In this research, we will work from the data acquisition stage on how to realize service customization based on the various background/context. In addition, we will construct applications for data acquisition and analysis in anticipation of practical applications.
研究分野(キーワード)
キーワード(日本語) キーワード(英語)
サービスサイエンス Service science
マーケティング・リサーチ marketing reserach
サービス・マーケティング service marketing
マーケティング marketing
ホスピタリティ hospitality
観光 tourism
論文
著者 著者(日本語) 著者(英語) タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 書誌情報等 書誌情報等(日本語) 書誌情報等(英語) 出版年月 査読の有無 記述言語 掲載種別 公開
増田 央 増田 央 Hisashi Masuda Exploration of method for tourism personalization by using distribution shapes of tourists' evaluation Exploration of method for tourism personalization by using distribution shapes of tourists' evaluation Exploration of method for tourism personalization by using distribution shapes of tourists' evaluation Global Business Journal, 4, 2, 13-16 Global Business Journal, 4, 2, 13-16 Global Business Journal, 4, 2, 13-16 2018/12 英語 研究論文(その他学術会議資料等) 公開
増田 央 増田 央 Hisashi Masuda ロボットホスピタリティの特性探索: 変なホテルハウステンボスの事例分析 ロボットホスピタリティの特性探索: 変なホテルハウステンボスの事例分析 Exploration for Characteristics of Robot Hospitality: A case study on Henn-na Hotel Huis Ten Bosch 開発工学, 38, 1, 9-12 開発工学, 38, 1, 9-12 , 38, 1, 9-12 2018/10 日本語 研究論文(学術雑誌) 公開
Hisashi Masuda, Dejan Krizaj, Hideyuki Sakamoto and Nakamura Kotaro, Hisashi Masuda, Dejan Krizaj, Hideyuki Sakamoto and Nakamura Kotaro, Hisashi Masuda, Dejan Krizaj, Hideyuki Sakamoto and Nakamura Kotaro, Approaches for Sustaining Cultural Resources by Adapting Diversified Context of Customers in Tourism: Comparison Between Japanese and Slovenian Cases, Approaches for Sustaining Cultural Resources by Adapting Diversified Context of Customers in Tourism: Comparison Between Japanese and Slovenian Cases, Approaches for Sustaining Cultural Resources by Adapting Diversified Context of Customers in Tourism: Comparison Between Japanese and Slovenian Cases, In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 55-63 In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 55-63 In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 55-63 2017/07 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Ahson Javaid, Hisashi Masuda, Youji Kohda and Sabrina Kurjakovic Ahson Javaid, Hisashi Masuda, Youji Kohda and Sabrina Kurjakovic Ahson Javaid, Hisashi Masuda, Youji Kohda and Sabrina Kurjakovic Enabling Digital transformation in SMEs by Combining Enterprise Ontologies and Service Blueprinting, Enabling Digital transformation in SMEs by Combining Enterprise Ontologies and Service Blueprinting, Enabling Digital transformation in SMEs by Combining Enterprise Ontologies and Service Blueprinting, In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 224-234 In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 224-234 In: Hara Y., Karagiannis D. (eds) Serviceology for Services, ICServ 2017, Lecture Notes in Computer Science, vol 10371. Springer, Cham,, 224-234 2017/07 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Hisashi Masuda and Yoshinori Hara Hisashi Masuda and Yoshinori Hara Hisashi Masuda and Yoshinori Hara Developing an Ad Hoc Questionnaire Model for Extracting Consumer Behaviour in Service Encounter, Developing an Ad Hoc Questionnaire Model for Extracting Consumer Behaviour in Service Encounter, Developing an Ad Hoc Questionnaire Model for Extracting Consumer Behaviour in Service Encounter, In: Sawatani Y., Spohrer J., Kwan S., Takenaka T. (eds) Serviceology for Smart Service System. Springer, Tokyo, 183-195 In: Sawatani Y., Spohrer J., Kwan S., Takenaka T. (eds) Serviceology for Smart Service System. Springer, Tokyo, 183-195 In: Sawatani Y., Spohrer J., Kwan S., Takenaka T. (eds) Serviceology for Smart Service System. Springer, Tokyo, 183-195 2017 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda Co-creation of Socioeconomic Values in Islamic Banking Service: Case Study Research in Pakistan Co-creation of Socioeconomic Values in Islamic Banking Service: Case Study Research in Pakistan Co-creation of Socioeconomic Values in Islamic Banking Service: Case Study Research in Pakistan Journal of Creating Value, 2, 1, 109-123 Journal of Creating Value, 2, 1, 109-123 Journal of Creating Value, 2, 1, 109-123 2016/05 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda, Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda, Amna Javed, Youji Kohda, Hisashi Masuda, Exploration of Service System and Value Co-creation Mechanism in Islamic Banking in Pakistan, Exploration of Service System and Value Co-creation Mechanism in Islamic Banking in Pakistan, Exploration of Service System and Value Co-creation Mechanism in Islamic Banking in Pakistan, Serviceology for Designing the Future, 37-50 Serviceology for Designing the Future, 37-50 Serviceology for Designing the Future, 37-50 2016 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Kotaro Nakamura and Hisashi Masuda Kotaro Nakamura and Hisashi Masuda Kotaro Nakamura and Hisashi Masuda Semi-globalization of service value co-creation in context-dependent business: “O-motenashi” culture-style service in the traditional Japanese inns of Kagaya Semi-globalization of service value co-creation in context-dependent business: “O-motenashi” culture-style service in the traditional Japanese inns of Kagaya Semi-globalization of service value co-creation in context-dependent business: “O-motenashi” culture-style service in the traditional Japanese inns of Kagaya Proceedings of PICMET '14 Conference: Portland International Center for Management of Engineering and Technology; Infrastructure and Service Integration Proceedings of PICMET '14 Conference: Portland International Center for Management of Engineering and Technology; Infrastructure and Service Integration Proceedings of PICMET '14 Conference: Portland International Center for Management of Engineering and Technology; Infrastructure and Service Integration 2014/07 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Amna Javed, Hisashi Masuda and Youji Kohda Amna Javed, Hisashi Masuda and Youji Kohda Amna Javed, Hisashi Masuda and Youji Kohda Value analysis of Islamic banking and conventional banking to measure value co-creation Value analysis of Islamic banking and conventional banking to measure value co-creation Value analysis of Islamic banking and conventional banking to measure value co-creation International Journal of Social, Human Science and Engineering, 8, 2, 85-93 International Journal of Social, Human Science and Engineering, 8, 2, 85-93 International Journal of Social, Human Science and Engineering, 8, 2, 85-93 2014/04 英語 研究論文(学術雑誌) 公開
Hisashi Masuda, Wilfrid Utz and Yoshinori Hara Hisashi Masuda, Wilfrid Utz and Yoshinori Hara Hisashi Masuda, Wilfrid Utz and Yoshinori Hara Context-Free and Context-Dependent Service Models Based on ”Role Model” Concept for Utilizing Cultural Aspects Context-Free and Context-Dependent Service Models Based on ”Role Model” Concept for Utilizing Cultural Aspects Context-Free and Context-Dependent Service Models Based on ”Role Model” Concept for Utilizing Cultural Aspects In: Wang M. (eds) Knowledge Science, Engineering and Management. KSEM 2013. Lecture Notes in Computer Science, 8041, 591-600 In: Wang M. (eds) Knowledge Science, Engineering and Management. KSEM 2013. Lecture Notes in Computer Science, 8041, 591-600 In: Wang M. (eds) Knowledge Science, Engineering and Management. KSEM 2013. Lecture Notes in Computer Science, 8041, 591-600 2013 英語 研究論文(国際会議プロシーディングス) 公開
Hisashi Masuda and Yoshinori Hara Hisashi Masuda and Yoshinori Hara Hisashi Masuda and Yoshinori Hara A Dynamic Evaluation Model Based on Customer Expectation and Satisfaction, A Dynamic Evaluation Model Based on Customer Expectation and Satisfaction, A Dynamic Evaluation Model Based on Customer Expectation and Satisfaction, 2011 Annual SRII Global Conference 2011 Annual SRII Global Conference 2011 Annual SRII Global Conference 2011 公開

  • <<
  • >>
  • 表示
タイトル言語:
Misc
著者 著者(日本語) 著者(英語) タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 書誌情報等 書誌情報等(日本語) 書誌情報等(英語) 出版年月 査読の有無 記述言語 掲載種別 公開
Hisashi Masuda and Kotaro Nakamura, Hisashi Masuda and Kotaro Nakamura, Robot-assisted low-cost hotel - Henn na Hotel Huis Ten Bosch: The Road to Low-Cost Hotels (LCHs), Robot-assisted low-cost hotel - Henn na Hotel Huis Ten Bosch: The Road to Low-Cost Hotels (LCHs), Robot-assisted low-cost hotel - Henn na Hotel Huis Ten Bosch: The Road to Low-Cost Hotels (LCHs), AIRTH Encyclopedia, AIRTH Encyclopedia, 2018/04 英語 その他記事 公開
増田 央 増田 央 会議報告: ICServ2017 会議報告: ICServ2017 サービソロジー, 4, 3, 24-27 サービソロジー, 4, 3, 24-27 , 4, 3, 24-27 2017/10 日本語 会議報告等 公開
増田 央 増田 央 問題解決型サービス科学研究開発プログラム(S3FIRE)記念フォーラム:サービス科学黎明期からこれまでの軌跡と今後の展望 問題解決型サービス科学研究開発プログラム(S3FIRE)記念フォーラム:サービス科学黎明期からこれまでの軌跡と今後の展望 サービソロジー, 4, 2, 48-49 サービソロジー, 4, 2, 48-49 , 4, 2, 48-49 2017/07 日本語 会議報告等 公開
タイトル言語:
講演・口頭発表等
タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 会議名 会議名(日本語) 会議名(英語) 主催者 主催者(日本語) 主催者(英語) 開催年月日 記述言語 会議種別 公開
Visualization of Customer Satisfaction linked to Behavior using a Process-Based Web Questionnaire Visualization of Customer Satisfaction linked to Behavior using a Process-Based Web Questionnaire Visualization of Customer Satisfaction linked to Behavior using a Process-Based Web Questionnaire The 12th International Conference on Knowledge Science, Engineering and Management (KSEM 2019) The 12th International Conference on Knowledge Science, Engineering and Management (KSEM 2019) The 12th International Conference on Knowledge Science, Engineering and Management (KSEM 2019) 2019/09 英語 口頭発表(一般) 公開
日本人と在日外国人の飲食店利用における顧客満足度評価の差異 日本人と在日外国人の飲食店利用における顧客満足度評価の差異 グローバルビジネス学会2019年研究発表会 グローバルビジネス学会2019年研究発表会 2019/07 日本語 口頭発表(一般) 公開
金融サービスにおける新たなデータ活用の状況と課題&ASU視察から得られた未来共創アプローチの視点 金融サービスにおける新たなデータ活用の状況と課題&ASU視察から得られた未来共創アプローチの視点 2019年度人工知能学会全国大会(第33回)オーガナイズドセッション Future Prototyping Methodology - Well-being を目指す未来価値共創 2019年度人工知能学会全国大会(第33回)オーガナイズドセッション Future Prototyping Methodology - Well-being を目指す未来価値共創 2019/06/05 日本語 公開講演、セミナー、チュートリアル、講習、講義 公開
Proposal of dynamic-oriented web questionnaires: Comparison between dynamic-oriented and static-oriented web questionnaires Proposal of dynamic-oriented web questionnaires: Comparison between dynamic-oriented and static-oriented web questionnaires Proposal of dynamic-oriented web questionnaires: Comparison between dynamic-oriented and static-oriented web questionnaires Joint International Conference of Service Science and Innovation(ICSSI2018) and Serviceology(ICServ2018) Joint International Conference of Service Science and Innovation(ICSSI2018) and Serviceology(ICServ2018) Joint International Conference of Service Science and Innovation(ICSSI2018) and Serviceology(ICServ2018) 2018/11/15 英語 口頭発表(一般) 公開
Development of a method for filtering information for tourists associated with their needs Development of a method for filtering information for tourists associated with their needs Development of a method for filtering information for tourists associated with their needs ATLAS Annual Conference 2018 ATLAS Annual Conference 2018 ATLAS Annual Conference 2018 2018/09/28 英語 口頭発表(一般) 公開
ロボットホスピタリティの特性探索: 変なホテルハウステンボスの事例分析 ロボットホスピタリティの特性探索: 変なホテルハウステンボスの事例分析 一般社団法人日本開発工学会 研究発表大会(第1回) 一般社団法人日本開発工学会 研究発表大会(第1回) 2018/06/24 日本語 口頭発表(一般) 公開
地方における地域コミュニティ型ビジネスモデルの特性探索 能美市国造ゆずの実態調査から 地方における地域コミュニティ型ビジネスモデルの特性探索 能美市国造ゆずの実態調査から サービス学会第6回国内大会 サービス学会第6回国内大会 2018/03/10 日本語 口頭発表(一般) 公開
Approaches for sustaining cultural resources by adapting diversified context of customers in tourism: Comparison between Japanese and Slovenian cases Approaches for sustaining cultural resources by adapting diversified context of customers in tourism: Comparison between Japanese and Slovenian cases ICServ2017 ICServ2017 2017/07/13 英語 口頭発表(一般) 公開
ToDoList-oriented Process Modeling for Sharing Service Processes and Context ToDoList-oriented Process Modeling for Sharing Service Processes and Context ToDoList-oriented Process Modeling for Sharing Service Processes and Context ICServ2017 ICServ2017 ICServ2017 2017/07/12 英語 口頭発表(一般) 公開
ToDoリストを活用した簡易なプロセスモデル作成環境に基づくサービス提供者自身によるそのパフォーマンスの記録・解釈・蓄積手法の構築 ToDoリストを活用した簡易なプロセスモデル作成環境に基づくサービス提供者自身によるそのパフォーマンスの記録・解釈・蓄積手法の構築 2017年度サービス学会第5回国内大会 2017年度サービス学会第5回国内大会 2017/03 日本語 口頭発表(一般) 公開
Developing an ad-hoc questionnaire model for extracting exceptional handling communications in service Developing an ad-hoc questionnaire model for extracting exceptional handling communications in service Developing an ad-hoc questionnaire model for extracting exceptional handling communications in service 7th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated conferences(AHFE2016) 7th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated conferences(AHFE2016) 7th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated conferences(AHFE2016) 2016/07 英語 口頭発表(一般) 公開

  • <<
  • >>
  • 表示
タイトル言語:
書籍等出版物
著者 著者(日本語) 著者(英語) タイトル タイトル(日本語) タイトル(英語) 出版社 出版社(日本語) 出版社(英語) 出版年月 記述言語 担当区分 公開
Yoshinori Hara, Hisashi Masuda Yoshinori Hara, Hisashi Masuda Yoshinori Hara, Hisashi Masuda Domain-Specific Conceptual Modeling: Concepts, Methods and Tools Domain-Specific Conceptual Modeling: Concepts, Methods and Tools Domain-Specific Conceptual Modeling: Concepts, Methods and Tools Springer International Publishing Springer International Publishing Springer International Publishing 2016 分担執筆 公開
増田 央 増田 央 日本型クリエイティブ・サービスの時代  「おもてなし」への科学的接近 日本型クリエイティブ・サービスの時代  「おもてなし」への科学的接近 日本評論社 日本評論社 2014/10 分担執筆 公開
タイトル言語:
学術賞等
賞の名称(日本語) 賞の名称(英語) 授与組織名(日本語) 授与組織名(英語) 年月
優良賞 ロボットホスピタリティの特性探索 一般社団法人日本開発工学会 2018/11/
Best presentation award(学生部門) 価値共創パターンからの企業分類による文化的特性の明示 サービス学会 2014/04/
外部資金:競争的資金・科学研究費補助金
種別 代表/分担 テーマ(日本語) テーマ(英語) 期間
若手研究(A) 代表 サービス移転におけるコンテクスト依存度を考慮したサービスメタモデリングの構築 (平成29年度分) 2017/04/01〜2018/03/31
若手研究(A) 代表 サービス移転におけるコンテクスト依存度を考慮したサービスメタモデリングの構築 (平成30年度分) 2018/04/01〜2019/03/31
研究活動スタート支援 代表 サービスプロセスに基づく動的な顧客特性の抽出に関する実証研究 2013/04/〜2015/03/
部局運営(役職等)
役職名 期間
経営管理大学院 寄附講座・共同研究講座専門委員会 委員 2019/04/01〜2020/03/31