中森 誉之

Last Update: 2019/10/17 09:02:59

Print

Name(Kanji/Kana/Abecedarium Latinum)
中森 誉之/ナカモリ タカユキ/Nakamori, Takayuki
Primary Affiliation(Org1/Job title)
Graduate Schools Human and Environmental Studies/Associate Professor
Faculty
Org1 Job title
総合人間学部
Contact Address
Type Address(Japanese) Address(English)
Office 〒606-8501 京都府京都市左京区吉田二本松町 Nihonmatsu, Yoshida, Sakyo-ku, Kyoto, 606-8501 Japan
Academic Organizations You are Affiliated to in Japan
Organization name(Japanese) Organization name(English)
日英・英語教育学会 JABAET
アクション・リサーチの会
全日本盲学校教育研究会
広域科学教育学会
Academic Organizations Overaseas You are Affiliated to
Organization name Country
英国応用言語学会 BAAL
国際応用言語学会 AILA
Academic Degree
Field(Japanese) Field(English) University(Japanese) University(English) Method
 M.A ロンドン大学
博士(教育学) 東京学芸大学
Graduate School
University(Japanese) University(English) Faculty(Japanese) Faculty(English) Major(Japanese) Major(English) Degree
東京学芸大学 大学院連合学校教育学研究科博士課程学校教育学専攻 修了
ロンドン大学 修士課程言語学専攻 修了
Undergraduate School / Major(s)
University(Japanese) University(English) Faculty(Japanese) Faculty(English) Major(s)(Japanese) Major(s)(English) Degree
横浜国立大学 教育学部 卒業
Work Experience
Period Organization(Japanese) Organization(English) Job title(Japanese) Job title(English)
1999/01/01-2001/03/31 日本学術振興会 日本学術振興会特別研究員DC
1999/04/01-2000/03/31 東京都立大学 人文学研究科 日本学術振興会特別研究員研究指導委託
1999/08/29-1999/10/02 ニュージーランド オークランド大学言語教育研究所 文部省科学研究費補助金特別研究員奨励費
2000/05/24-2000/06/05 ロンドン大学 言語学研究科 文部省科学研究費補助金特別研究員奨励費
2001/04/01-2003/03/31 横浜国立大学 非常勤講師
2002/08/01-2002/08/31 ロンドン大学 音声学研究科 JABAET奨学生
2002/10/22- 日本学術振興会 日本学術振興会特別研究員PD内定
Language of Instruction
Language
English
Personal Website(s) (URL(s))
URL
http://www.h.kyoto-u.ac.jp/staff/161_nakamori_t_0_j.html
researchmap URL
https://researchmap.jp/read0164665
Research Topics
(Japanese)
言語習得理論・言語処理理論を基盤とした外国語学習・指導理論の構築
(English)
The study of foreign language pedagogy; cognitive mechanisms of foreign language learning; ELT methodologies and curriculum development.
Overview of the research
(Japanese)
次の分野について,理論研究を中心として探究しています。 (1)母語習得および外国語学習のメカニズム。 (2)聴覚・視覚・触覚による言語認識のメカニズム。 (3)言語と音楽の認知メカニズム。 (4)Multimodal/Multisensory教授学習支援システム。 (5)理論的基盤を持つ英語カリキュラム設計と英語科教員養成。 協力・連携研究教育機関は,国立特別支援教育総合研究所,生理学研究所,NHK放送技術研究所,工学系大学及びメーカー等です。 こうした研究の成果を,教育や福祉など,広く社会へ還元しています。
Fields of research (key words)
Key words(Japanese) Key words(English)
言語学応用論 心理言語学 英語教育学理論 認知科学 言語習得理論 言語処理理論 音声 点字 学校教育臨床 カリキュラム設計 Applied Linguistics, Psycholinguistics, Foreign Language Pedagogy, ELT, Cognitive Science, Language Acquisition, Language Processing, Multimodal/Multisensory Processing, Braille, Curriculum
Published Papers
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
中森誉之 中森誉之 中森誉之 ‘On Learning Unacquirable Features of English’ ‘On Learning Unacquirable Features of English’ ‘On Learning Unacquirable Features of English’ JABAET Journal 14/15: 139-141 JABAET Journal 14/15: 139-141 JABAET Journal 14/15: 139-141 2011 Refereed English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 中森誉之 Language Processing, Language Learning, and Foreign Language Education’ Language Processing, Language Learning, and Foreign Language Education’ Language Processing, Language Learning, and Foreign Language Education’ JABAET Journal 12: 109-129 JABAET Journal 12: 109-129 JABAET Journal 12: 109-129 2008 Refereed English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 大学レベルの効果的効率的なスピーキング指導に向けたアクション・リサーチ 大学レベルの効果的効率的なスピーキング指導に向けたアクション・リサーチ 『アクション・リサーチ研究』(第2号)  18~27 『アクション・リサーチ研究』(第2号)  18~27 2008 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 「第2部Chunking and Instruction 」 「第2部Chunking and Instruction 」 『外国語音声指導理論の構築: 言語処理理論を基盤として』科学研究費補助金研究成果報告書、全275頁 『外国語音声指導理論の構築: 言語処理理論を基盤として』科学研究費補助金研究成果報告書、全275頁 2008 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 中森誉之 第1 部Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Phonetics in Engish Language Teaching 第1 部Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Phonetics in Engish Language Teaching 第1 部Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Phonetics in Engish Language Teaching 『外国語音声指導理論の構築: 言語処理理論を基盤として』科学研究費補助金研究成果報告書、全132 頁 『外国語音声指導理論の構築: 言語処理理論を基盤として』科学研究費補助金研究成果報告書、全132 頁 『外国語音声指導理論の構築: 言語処理理論を基盤として』科学研究費補助金研究成果報告書、全132 頁 2008 Refereed English Disclose to all
Nakamori T. Nakamori T. Nakamori T. 'Usefulness of Speech Analysis Software for Improving \nListening and Speaking Skills' 'Usefulness of Speech Analysis Software for Improving \nListening and Speaking Skills' 'Usefulness of Speech Analysis Software for Improving \nListening and Speaking Skills' International Review of Applied Linguistics 46 (in press) International Review of Applied Linguistics 46 (in press) International Review of Applied Linguistics 46 (in press) 2008 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘The Acquisition of Communicative Competence in L2: Focusing on the Development of Inferential Abilities’ ‘The Acquisition of Communicative Competence in L2: Focusing on the Development of Inferential Abilities’ ‘The Acquisition of Communicative Competence in L2: Focusing on the Development of Inferential Abilities’ ,JABAET Journal 8: 45~62 ,JABAET Journal 8: 45~62 ,JABAET Journal 8: 45~62 2006 Refereed English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 中森誉之 ‘Effectiveness of Speech Analysing Software in Listening and Speaking Classes’ ‘Effectiveness of Speech Analysing Software in Listening and Speaking Classes’ ‘Effectiveness of Speech Analysing Software in Listening and Speaking Classes’ JABAET Journal 10: 21-52 JABAET Journal 10: 21-52 JABAET Journal 10: 21-52 2006 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Unlearnability of the Allophonised Sounds’ ‘Unlearnability of the Allophonised Sounds’ ‘Unlearnability of the Allophonised Sounds’ <JABAET Journal 7, 53-87 <JABAET Journal 7, 53-87 <JABAET Journal 7, 53-87 2003 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Teaching Relative Clauses: How to Handle a Bitter Lemon for Japanese Learners and English Teachers’ ‘Teaching Relative Clauses: How to Handle a Bitter Lemon for Japanese Learners and English Teachers’ ‘Teaching Relative Clauses: How to Handle a Bitter Lemon for Japanese Learners and English Teachers’ ELT Journal (Oxford University Press),56/1, 29-40 ELT Journal (Oxford University Press),56/1, 29-40 ELT Journal (Oxford University Press),56/1, 29-40 2002 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Verb Acquisition and Verb Instruction in a Foreign Language’ ‘Verb Acquisition and Verb Instruction in a Foreign Language’ ‘Verb Acquisition and Verb Instruction in a Foreign Language’ JABAET Journal 6, 55-90 JABAET Journal 6, 55-90 JABAET Journal 6, 55-90 2002 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Lexis and Grammar in Language Teaching Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Lexis and Grammar in Language Teaching Language Processing and Foreign Language Pedagogy: The Place of Lexis and Grammar in Language Teaching Technical Report, Grant-in-aid for scientific research, Japanese Ministry of Education, Technical Report, Grant-in-aid for scientific research, Japanese Ministry of Education, Technical Report, Grant-in-aid for scientific research, Japanese Ministry of Education, 2001 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Beyond Transformational Methodology: Possibility of the Lexical Approach to Grammar Instruction’ ‘Beyond Transformational Methodology: Possibility of the Lexical Approach to Grammar Instruction’ ‘Beyond Transformational Methodology: Possibility of the Lexical Approach to Grammar Instruction’ JABAET Journal 5, 63-85 JABAET Journal 5, 63-85 JABAET Journal 5, 63-85 2001 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 「外国語教育リサーチマニュアル書評:理論と実践の融合-研究方法のガイドブック-」 「外国語教育リサーチマニュアル書評:理論と実践の融合-研究方法のガイドブック-」 『英語教育』大修館書店, 『英語教育』大修館書店, 2001 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 外国語はどのように学習されるのか : 最新の認知科学理論に基づく立場から 外国語はどのように学習されるのか : 最新の認知科学理論に基づく立場から 学校教育学研究論集, 3, 145-151 学校教育学研究論集, 3, 145-151 , 3, 145-151 2000/03 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners and Teachers of English’ ‘Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners and Teachers of English’ ‘Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners and Teachers of English’ JABAET Journal 4, 43-68 JABAET Journal 4, 43-68 JABAET Journal 4, 43-68 2000 Refereed English Disclose to all

  • <<
  • >>
Title language:
Misc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
中森誉之 中森誉之 (招待講演)「英語授業に理論的根拠を一学校教育臨床研究の知見か らー」 (招待講演)「英語授業に理論的根拠を一学校教育臨床研究の知見か らー」 日英・英語教育学会講演、同志社女子大学、2011年3月5日 日英・英語教育学会講演、同志社女子大学、2011年3月5日 2011 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 講演「学校教育臨床のためのアクション・リサーチ」 講演「学校教育臨床のためのアクション・リサーチ」 アクション・リサーチ全国大会、TKP コンカード横浜カンファレンスセンター, 2010 年10月3日 アクション・リサーチ全国大会、TKP コンカード横浜カンファレンスセンター, 2010 年10月3日 2010 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 講演「国際通用性を高めた言語教育専門家の育成の到達点」 講演「国際通用性を高めた言語教育専門家の育成の到達点」 立命館大学大学院言語教育情報研究科『文部科学省組織的な大学院教育改革推進プログラ ム』立命館大学、2009年11月 立命館大学大学院言語教育情報研究科『文部科学省組織的な大学院教育改革推進プログラ ム』立命館大学、2009年11月 2009 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 'Overcoming Allophonic Treatments of L2 Sounds: The Role of Weak Forms in Listening and Speaking' 'Overcoming Allophonic Treatments of L2 Sounds: The Role of Weak Forms in Listening and Speaking' 'Overcoming Allophonic Treatments of L2 Sounds: The Role of Weak Forms in Listening and Speaking' Proceedings of LSW 2005, Proceedings of LSW 2005, Proceedings of LSW 2005, 2006 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Current Issues in English Language Teaching: Perspectives from Cognitive Sciences’ ‘Current Issues in English Language Teaching: Perspectives from Cognitive Sciences’ ‘Current Issues in English Language Teaching: Perspectives from Cognitive Sciences’ Proceedings of LSW 2003, 33-42 Proceedings of LSW 2003, 33-42 Proceedings of LSW 2003, 33-42 2004 Refereed English Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 『外国語音声高速処理能力の獲得:大学レヴェルの効果的なリスニング指導に向けたアクション・リサーチ』 『外国語音声高速処理能力の獲得:大学レヴェルの効果的なリスニング指導に向けたアクション・リサーチ』 アクション・リサーチ研究(創刊号)43~53ページ アクション・リサーチ研究(創刊号)43~53ページ 2003 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 ‘Mind the Gap: Unconscious and Conscious Phonological Rule Formation in L2’ ‘Mind the Gap: Unconscious and Conscious Phonological Rule Formation in L2’ AILA 2002 Singapore,797/ , 366-367 AILA 2002 Singapore,797/ , 366-367 2002 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 「英語音声の習得:無意識的音声規則形成の危険性」 「英語音声の習得:無意識的音声規則形成の危険性」 語学教育研究所第10研究グループ招待講演(2002年1月7日成城大学) 語学教育研究所第10研究グループ招待講演(2002年1月7日成城大学) 2002 Refereed Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 「広域科学としての外国語教育一認知桙学的アプローチー」 「広域科学としての外国語教育一認知桙学的アプローチー」 児童生徒のための日本語教育研究会招待講演(2001 年5 月6 日フォーラムよこはま) 児童生徒のための日本語教育研究会招待講演(2001 年5 月6 日フォーラムよこはま) 2001 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 ‘Parameter Resettability: An Applied Linguistic Perspective’ AILA ’99 TOKYO CONGRESS CD-ROM Disc 3 (August 3) ‘Parameter Resettability: An Applied Linguistic Perspective’ AILA ’99 TOKYO CONGRESS CD-ROM Disc 3 (August 3) Selected Papers from AILA ’99 Twelfth World Congress of Applied Linguistics Selected Papers from AILA ’99 Twelfth World Congress of Applied Linguistics 2000 Refereed Japanese Disclose to all
中森 誉之 中森 誉之 中森 誉之 ‘Parameter Resettability’ ‘Parameter Resettability’ ‘Parameter Resettability’ Proceedings of the Second International Conference on Cognitive Science, 400-405 Proceedings of the Second International Conference on Cognitive Science, 400-405 Proceedings of the Second International Conference on Cognitive Science, 400-405 1999 Refereed English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 「外国語学習におけるパラメターリセットについて―日本人英語学習者の誤答分析を通して―」 「外国語学習におけるパラメターリセットについて―日本人英語学習者の誤答分析を通して―」 日本発達心理学会比較認知発達分科会招待講演(1998年12月11日お 茶の水女子大学) 日本発達心理学会比較認知発達分科会招待講演(1998年12月11日お 茶の水女子大学) 1998 Refereed Japanese Disclose to all

  • <<
  • >>
Title language:
Conference Activities & Talks
Title Title(Japanese) Title(English) Conference Conference(Japanese) Conference(English) Promotor Promotor(Japanese) Promotor(English) Date Language Assortment Disclose
音声指導とは[Invited] 音声指導とは [Invited] 小中高一貫した英語教育に係る研修会 小中高一貫した英語教育に係る研修会 2020/01/22 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
Teaching English in Japan: Past, present, and future[Invited] Teaching English in Japan: Past, present, and future [Invited] Teaching English in Japan: Past, present, and future [Invited] Seminars in applied linguistics Seminars in applied linguistics 2017/11/14 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Foreign language teaching for the visually impaired[Invited] Foreign language teaching for the visually impaired [Invited] Foreign language teaching for the visually impaired [Invited] Blind Foundation Blind Foundation Blind Foundation 2016/03/14 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
英語科のつまずき[Invited] 英語科のつまずき [Invited] 高等学校英語科教育講座講演 京都府教育委員会 高等学校英語科教育講座講演 京都府教育委員会 2015/10/23 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
外国語の行方を脳内に追うー認知科学からの知見と外国語学習への示唆[Invited] 外国語の行方を脳内に追うー認知科学からの知見と外国語学習への示唆 [Invited] 理系大学の語学教育を考える会 理系大学の語学教育を考える会 東京工業大学林崎規託研究室 東京工業大学林崎規託研究室 2013/03/14 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
外国語はどこに記憶されるか[Invited] 外国語はどこに記憶されるか [Invited] 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会 日英・英語教育学会 2013/03/02 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
大学における英語教員養成のあり方[Invited] 大学における英語教員養成のあり方 [Invited] jeARn第2回全国大会 jeARn第2回全国大会 日本教育アクション・リサーチ・ネットワーク 日本教育アクション・リサーチ・ネットワーク 2012/10/07 Japanese Symposium workshop panel(public) Disclose to all
英語授業に理論的根拠を-学校教育臨床研究の知見から-[Invited] 英語授業に理論的根拠を-学校教育臨床研究の知見から- [Invited] 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会 日英・英語教育学会 2011/03/05 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
学校教育臨床のためのアクション・リサーチ[Invited] 学校教育臨床のためのアクション・リサーチ [Invited] アクション・リサーチ全国大会 アクション・リサーチ全国大会 2010/10/03 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
国際通用性を高めた言語教育専門家の育成の到達点[Invited] 国際通用性を高めた言語教育専門家の育成の到達点 [Invited] 文部科学省組織的な大学院教育改革推進プログラム 文部科学省組織的な大学院教育改革推進プログラム 立命館大学大学院言語教育情報研究科 立命館大学大学院言語教育情報研究科 2009/11/28 Japanese Symposium workshop panel(nominated) Disclose to all
聞く・話す能力の定着-音声学的知見から-[Invited] 聞く・話す能力の定着-音声学的知見から- [Invited] 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会関西講演 日英・英語教育学会 日英・英語教育学会 2006/05/13 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
母語同一化音声処理の克服可能性:弱形を鍵として[Invited] 母語同一化音声処理の克服可能性:弱形を鍵として [Invited] 第8回ICU言語研究会ワークショップ 第8回ICU言語研究会ワークショップ 2005/08/26 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
授業実践研究の進め方[Invited] 授業実践研究の進め方 [Invited] 教職経験10年期研修教科指導演習講座 教職経験10年期研修教科指導演習講座 京都府教育委員会 京都府教育委員会 2005/08/01 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
外国語教育の諸課題:認知科学的立場から[Invited] 外国語教育の諸課題:認知科学的立場から [Invited] 第6回ICU言語研究会ワークショップ 第6回ICU言語研究会ワークショップ 2003/08/24 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Acquisition of Verbs in a Foreign Language Acquisition of Verbs in a Foreign Language Acquisition of Verbs in a Foreign Language Thirteenth World Congress of Applied Linguistics Thirteenth World Congress of Applied Linguistics Thirteenth World Congress of Applied Linguistics AILA AILA 2002/12/17 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Mind the Gap: Unconscious and Conscious Phonological Rule Formation in L2 Mind the Gap: Unconscious and Conscious Phonological Rule Formation in L2 Mind the Gap: Unconscious and Conscious Phonological Rule Formation in L2 Thirteenth World Congress of Applied Linguistics Thirteenth World Congress of Applied Linguistics Thirteenth World Congress of Applied Linguistics AILA AILA 2002/12/17 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
英語音声の習得:無意識的音声規則形成の危険性[Invited] 英語音声の習得:無意識的音声規則形成の危険性 [Invited] 語学教育研究所第10研究グループ 語学教育研究所第10研究グループ 2002/01/07 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
広域科学としての外国語教育-認知科学的アプローチ-[Invited] 広域科学としての外国語教育-認知科学的アプローチ- [Invited] 児童生徒のための日本語教育研究会 児童生徒のための日本語教育研究会 2001/05/06 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
小学校英語教育におけるLexical Approachの可能性[Invited] 小学校英語教育におけるLexical Approachの可能性 [Invited] 語学教育研究所第10研究グループ 語学教育研究所第10研究グループ 2001/04/16 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Theoretical Perspectives on Input Processing and Grammaticalisation Process in Second Language Acquisition[Invited] Theoretical Perspectives on Input Processing and Grammaticalisation Process in Second Language Acquisition [Invited] Theoretical Perspectives on Input Processing and Grammaticalisation Process in Second Language Acquisition [Invited] Symposium: Issues in Psycholinguistics Symposium: Issues in Psycholinguistics Symposium: Issues in Psycholinguistics 2000/05/26 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Acquiring Functional Categories[Invited] Acquiring Functional Categories [Invited] Acquiring Functional Categories [Invited] Applied Linguistics Association Applied Linguistics Association Applied Linguistics Association 1999/09/25 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Parameter Resettability: An Applied Linguistic Perspective Parameter Resettability: An Applied Linguistic Perspective Parameter Resettability: An Applied Linguistic Perspective Twelfth World Congress of Applied Linguistics Twelfth World Congress of Applied Linguistics Twelfth World Congress of Applied Linguistics AILA AILA 1999/09/03 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners of English Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners of English Relative Clauses: A Bitter Lemon for Japanese Learners of English Twelfth World Congress of Applied Linguistics Twelfth World Congress of Applied Linguistics Twelfth World Congress of Applied Linguistics AILA AILA 1999/08/05 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Parameter Resettability: Cognitive Scientific Perspective Parameter Resettability: Cognitive Scientific Perspective Parameter Resettability: Cognitive Scientific Perspective Second International Conference on Cognitive Science Second International Conference on Cognitive Science Second International Conference on Cognitive Science IACS IACS 1999/07/30 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all
外国語教育と認知科学のインターフェイス[Invited] 外国語教育と認知科学のインターフェイス [Invited] 語学教育研究所第10研究グループ 語学教育研究所第10研究グループ 1999/05/15 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
外国語学習におけるパラメターリセットについて-日本人英語学習者の誤答分析を通して-[Invited] 外国語学習におけるパラメターリセットについて-日本人英語学習者の誤答分析を通して- [Invited] 日本発達心理学会比較認知発達分科会 日本発達心理学会比較認知発達分科会 1998/12/11 Japanese Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Foreign Language Learning in the Light of Cognitive Science Foreign Language Learning in the Light of Cognitive Science Foreign Language Learning in the Light of Cognitive Science JABAET ‘98 Conference JABAET ‘98 Conference JABAET ‘98 Conference 日英・英語教育学会 日英・英語教育学会 1998/09/26 English Oral presentation(invited, special) Disclose to all

  • <<
  • >>
Title language:
Books etc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Publisher Publisher(Japanese) Publisher(English) Publication date Language Type Disclose
中森 誉之 中森 誉之 技能を統合した英語学習のすすめー小学校・中学校・高等学校での工夫と留意 技能を統合した英語学習のすすめー小学校・中学校・高等学校での工夫と留意 ひつじ書房 ひつじ書房 2018/09 Single Work Disclose to all
中森誉之 中森誉之 外国語音声の認知メカニズムー聴覚・視覚・触覚からの信号 外国語音声の認知メカニズムー聴覚・視覚・触覚からの信号 開拓社 開拓社 2016/06 Single Work Disclose to all
Nakamori, Takayuki Nakamori, Takayuki Nakamori, Takayuki Foreign Language Learning without Vision: Sound Perception, Speech Production, and Braille Foreign Language Learning without Vision: Sound Perception, Speech Production, and Braille Foreign Language Learning without Vision: Sound Perception, Speech Production, and Braille Hituzi Syobo Hituzi Syobo Hituzi Syobo 2016 English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 外国語はどこに記憶されるのか-学びのための言語学応用論 外国語はどこに記憶されるのか-学びのための言語学応用論 開拓社 開拓社 2013/03/21 Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 学びのための英語指導理論―4技能の指導方法とカリキュラム設計の提案 学びのための英語指導理論―4技能の指導方法とカリキュラム設計の提案 ひつじ書房 ひつじ書房 2010/10/12 Japanese Disclose to all
中森誉之 中森誉之 学びのための英語学習理論―つまずきの克服と指導への提案 学びのための英語学習理論―つまずきの克服と指導への提案 ひつじ書房 ひつじ書房 2009/12/18 Japanese Disclose to all
Nakamori, Takayuki Nakamori, Takayuki Nakamori, Takayuki Chunking and Instruction: The Place of Sounds, Lexis, and Grammar in English Language Teaching Chunking and Instruction: The Place of Sounds, Lexis, and Grammar in English Language Teaching Chunking and Instruction: The Place of Sounds, Lexis, and Grammar in English Language Teaching Hituzi Syobo Hituzi Syobo Hituzi Syobo 2009/02/14 English Disclose to all
中森誉之 中森誉之 「Topic 3: アクション・リサーチ」 「Topic 3: アクション・リサーチ」 (分担執筆) \n河野義章編著『授業研究法入門』図書文化社、全245頁 (分担執筆) \n河野義章編著『授業研究法入門』図書文化社、全245頁 2009 Japanese Contributor Disclose to all
中森誉之 中森誉之 授業研究の変遷と今後の展望 授業研究の変遷と今後の展望 佐野正之編『アクション・リサーチのすすめ』大修館書店、第7章、190-215頁 佐野正之編『アクション・リサーチのすすめ』大修館書店、第7章、190-215頁 2000 Japanese Single Work Disclose to all
Title language:
Awards
Title(Japanese) Title(English) Organization name(Japanese) Organization name(English) Date
言語学教授賞 Professors of Linguistics Award 横浜国立大学 Yokohama National University 1996
External funds: competitive funds and Grants-in-Aid for Scientific Research (Kakenhi)
Type Position Title(Japanese) Title(English) Period
特別研究員奨励費 Representative 外国語指導理論の構築:言語産出の認知論的考察に基づく立場から The Place of Lexis and Grammar in Language Teaching 1999-2001
若手研究(B) Representative 外国語音声指導理論の構築:言語処理理論を基盤として The Place of Phonetics in Language Teaching 2004-2006
若手研究(B) Representative 外国語処理メカニズムの解明—統語処理を中心として— Language Processing and Foreign Language Pedagogy 2008-2010
研究成果公開促進費(学術図書) Representative Chunking and Instruction The Place of Sounds, Lexis and Grammar in English Language Teaching 2008-2008
挑戦的萌芽研究 Representative 視覚特別支援学校における英語聴解・発話技能指導技術の確立 Foreign Language Learning without Vision 2013-2015
研究成果公開促進費(学術図書) Representative Foreign Language Learning without Vision Sound Perception, Speech Production, and Braille 2016-2016
挑戦的萌芽研究 Representative 視覚特別支援学校における英語聴解・発話技能指導技術の確立 (平成27年度分) 2015/04/01-2016/03/31
学術図書(紙媒体) Representative Foreign Language Learning without Vision: Sound Perception, Speech Production, and Braille (平成28年度分) 2016/04/01-2017/03/31
基盤研究(C) Representative 統合型英語技能教授学習理論の構築:英語文章理解・表出メカニズムの解明を基盤として 2019/04/01-2022/03/31
Teaching subject(s)
Name(Japanese) Name(English) Term Department Period
英語IA E1W03 English IA 前期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IA E1W40 English IA 前期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IA E1W62 English IA 前期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IA E1W71 English IA 前期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IB E1W03 English IB 後期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IB E1W40 English IB 後期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IB E1W62 English IB 後期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語IB E1W71 English IB 後期 全学共通科目 2011/04-2012/03
英語学習指導論 前期集中 総合人間学部 2011/04-2012/03
外国語習得論1 後期 人間・環境学研究科 2011/04-2012/03
外国語教育論演習1 前期 人間・環境学研究科 2011/04-2012/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2012/04-2013/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2012/04-2013/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2012/04-2013/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2012/04-2013/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2012/04-2013/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2013/04-2014/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2013/04-2014/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2013/04-2014/03
外国語習得論1 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 1 後期 人間・環境学研究科 2013/04-2014/03
外国語教育論演習2 Seminar on Foreign Language Education 2 前期 人間・環境学研究科 2013/04-2014/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2013/04-2014/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2013/04-2014/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2013/04-2014/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2013/04-2014/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2013/04-2014/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2014/04-2015/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
外国語習得論2 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 2 後期 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2014/04-2015/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2014/04-2015/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2014/04-2015/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2014/04-2015/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2014/04-2015/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語教育研究論 Foreign Language Education Research 後期集中 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語教育論演習2 Seminar on Foreign Language Education 2 前期 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
外国語習得論1 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 1 後期 人間・環境学研究科 2015/04-2016/03
英語IA English IA 前期 全学共通科目 2015/04-2016/03
英語IB English IB 後期 全学共通科目 2015/04-2016/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2015/04-2016/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
外国語習得論2 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 2 後期 人間・環境学研究科 2016/04-2017/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2016/04-2017/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2016/04-2017/03
英語IIA English IIA 前期 全学共通科目 2016/04-2017/03
英語IIB English IIB 後期 全学共通科目 2016/04-2017/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2016/04-2017/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
外国文献研究(全・英)-E1 Readings in Humanities and Social Sciences (All Faculties, English)-E1 前期 全学共通科目 2017/04-2018/03
外国語教育論演習2 Seminar on Foreign Language Education 2 前期 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
外国語習得論1 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 1 前期 人間・環境学研究科 2017/04-2018/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2017/04-2018/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2017/04-2018/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
外国文献研究(全・英)-E1 Readings in Humanities and Social Sciences (All Faculties, English)-E1 前期 全学共通科目 2018/04-2019/03
外国文献研究(全・英)-E1 Readings in Humanities and Social Sciences (All Faculties, English)-E1 後期 全学共通科目 2018/04-2019/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
外国語習得論2 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 2 後期 全学共通科目 2018/04-2019/03
外国語習得論2 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 2 後期 人間・環境学研究科 2018/04-2019/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2018/04-2019/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2018/04-2019/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2018/04-2019/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国文献研究(全・英)-E1 Readings in Humanities and Social Sciences (All Faculties, English)-E1 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
外国文献研究(全・英)-E1 Readings in Humanities and Social Sciences (All Faculties, English)-E1 後期 全学共通科目 2019/04-2020/03
外国語教育論演習2 Seminar on Foreign Language Education 2 後期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国語教育論特別セミナー Special Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国語教育論特別演習1 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 1 前期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国語教育論特別演習2 Advanced Seminar in Foreign Language Acquisition and Education 2 後期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国語習得論1 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 1 前期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
外国語習得論1 Theories of Foreign Language Learning and Teaching 1 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
英語リーディング English Reading 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
英語リーディング English Reading 後期 全学共通科目 2019/04-2020/03
英語学習指導論 Theories of English Language Learning and Teaching 前期 総合人間学部 2019/04-2020/03
英語統合技能論 Integrated Foreign Language Skills 後期 総合人間学部 2019/04-2020/03

  • <<
  • >>
Participation in PhD Defense
Acquirer Title Position Date
マスワナ 紗矢子 A Cross-Disciplinary Genre Analysis of Research Articles: A Focus on Rhetorical Structures(学術論文の分野横断的ジャンル分析―修辞構造に焦点をあてて―) Sub 2015/03/23
BLAKE TURNBULL Translanguaging in Japan: Perspectives and potentials in EFL academic and creative writing  (日本におけるトランスランゲージング:学術的・創造的な英語としての外国語文章においての知見と可能性) Chief 2019/03/25
柏木 賀津子 Early adolescent learners’ noticing of language structures throughthe accumulation of formulaic sequences: Focusing on increasing the procedural knowledge of verb phrases(思春期前期学習者のformulaic sequencesの蓄積をとおした英語の文構造への気づき―動詞フレーズへの手続き的知識の進捗に焦点をあてて―) Chief 2019/03/25
Faculty management (title, position)
Title Period
講座教務委員 2011/04/01-2012/03/31
大学院教務委員会 2011/04/01-2012/03/31
講座分野責任者 2016/04/01-2017/03/31
講座分野責任者 2018/04/01-2019/03/31
講座分野責任者 2019/04/01-2020/03/31
Other activities (awards)
Award name Organization name Date
Professors of Linguistics Award 横浜国立大学 1996/03/
Other activities (magazines and newspapers)
Title Contents Media Column Date
英語教育は改革を繰り返す 技能を統合した英語学習のすすめ著者中森誉之さんに聞く MORGEN インタビュー記事 2018/10/09
Other activities (public organizations)
Committee(Japanese) Committee(English) Title Organization name Period
英語科教員研修講師 講師 京都府教育委員会 -
文部科学省スーパーグローバルハイスクール構想 申請協力者 京都府教育委員会 -
英語教員の英語力・指導力強化のための調査研究事業 協力者 文部科学省委託事業 2015/04/01-2017/03/31
小中高一貫した英語教育に係る研修会 学術顧問 ひたちなか市 -
Other activities (other)
Activity Misc Period
児童生徒のための日本語教育研究会 講師 -
語学研究所 児童英語教育セミナー講師 -
Experience of living abroad
Organization Department Research theme Country Period
University College London Department of Phonetics and Linguistics 英語母語話者音声標本採集と分析及びコミュニケーション理論の国際的比較検討分析 連合王国 2005/03/05-2005/03/19
University College London Department of Phonetics and Linguistics 英語母語話者および英語学習者の言語処理に関する実証研究と分析 連合王国 2010/08/11-2010/05/22
Blind Foundation 聴覚・視覚・触覚による言語処理に関する実証的研究 New Zealand 2016/03/08-2016/03/20
University of Birmingham School of Psychology Comprehending and producing longer texts in English 連合王国 2017/09/22-2017/11/23