石岡 学

Last Update: 2019/06/14 22:49:59

Print

Name(Kanji/Kana/Abecedarium Latinum)
石岡 学/イシオカ マナブ/Ishioka, Manabu
Primary Affiliation(Org1/Job title)
Graduate Schools Human and Environmental Studies/Associate Professor
E-mail Address
ishioka.manabu.6c @ kyoto-u.ac.jp
Academic Organizations You are Affiliated to in Japan
Organization name(Japanese) Organization name(English)
日本教育学会 Japanese Educational Research Association
日本教育社会学会 The Japan Society of Educational Sociology
教育史学会 The Japan Society for Historical Studies of Education
日本社会学会 The Japan Sociological Society
日本マス・コミュニケーション学会 Japanese Society for Studies in Journalism and Mass Communication
Academic Degree
Field(Japanese) Field(English) University(Japanese) University(English) Method
修士(人間・環境学) 京都大学
博士(人間・環境学) 京都大学
Work Experience
Period Organization(Japanese) Organization(English) Job title(Japanese) Job title(English)
2015/04/01-2019/03/31 同志社大学 Doshisha University 助教 Assistant Professor
Personal Profile
(Japanese)
1977年、福島県生まれ。兵庫県出身。京都大学総合人間学部国際文化学科卒業。同大学大学院人間・環境学研究科博士後期課程修了。日本学術振興会特別研究員(PD)、マンチェスター大学Research Associate、同志社大学文化情報学部助教を経て、現職。
researchmap URL
https://researchmap.jp/7000012195
Research Topics
(Japanese)
近現代日本における教育の歴史、社会変動とライフコースの変容、言説・表象研究
(English)
History of Education in Modern Japan, Transformation of Life Course along with social change, Analysis on discourses and representations
Overview of the research
(Japanese)
近代日本社会における教育・学校の社会的機能について、歴史社会学的観点から研究をしている。主な研究関心は二つあり、一つは学校が持つ育成と選抜という機能の緊張関係について、もう一つは「子ども」「若者」というカテゴリーに対する社会的意味づけが歴史的にどう変遷してきたのかについてである。近現代社会において「学校で教育を受ける」という経験がどういうライフコース上の意味を持っているのか、という問題を追究している。
(English)
I study on social functions of education and schools in modern Japan from historical and sociological point of view. My research interests are mainly the following two. First, I research about the relationship between the two functions of the school, which are the function of fostering children and the function of selecting them. The second is the question of how historically the social meanings making to the category of "children" and "youth" have changed. I am strongly interested in how the meaning of experiences of "education at school" were different according to gender or social class, and how they changed with times.
Fields of research (key words)
Key words(Japanese) Key words(English)
教育史 History of Education
歴史社会学 Historical Sociolgy
言説・表象研究 Analysis on Discourses and Representations
社会的選抜 Social Selection
ライフコースの変容 Transformation of Life Course
Published Papers
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
石岡 学 石岡 学 石岡 学 Representations of "Youth Problems" on TV Documentaries in the Period of High Growth in Japan : Analysis of NHK Programs 高度成長期のテレビドキュメンタリーにおける「青少年問題」の表象 : NHK『日本の素顔』『現代の記録』『現代の映像』を対象に Representations of "Youth Problems" on TV Documentaries in the Period of High Growth in Japan : Analysis of NHK Programs 教育社会学研究, 101, 69-89 教育社会学研究, 101, 69-89 教育社会学研究, 101, 69-89 2017 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
石岡 学, イシオカ マナブ, Ishioka Manabu 石岡 学, イシオカ マナブ, Ishioka Manabu 戦後初期大学入試における進学適性検査の「練習効果」に対する認識 : 言説主体の立場性に着目して (10周年記念特集号) 戦後初期大学入試における進学適性検査の「練習効果」に対する認識 : 言説主体の立場性に着目して (10周年記念特集号) 文化情報学, 11, 2, 84-93 文化情報学, 11, 2, 84-93 , 11, 2, 84-93 2016/03 Refereed Japanese Disclose to all
石岡学 石岡学 1920年代日本の中等学校入試改革論議における「抽籤」論にみる選抜の公正性 1920年代日本の中等学校入試改革論議における「抽籤」論にみる選抜の公正性 教育社会学研究, 94, 173-193 教育社会学研究, 94, 173-193 , 94, 173-193 2014 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
石岡 学 石岡 学 石岡 学 The meaning and the function of the "educational view" in the vocational guidance of primary schools in the prewar period: focusing on the process of the selection of students' suitable occupations and places of employment 戦前期の小学校職業指導における「教育的眼差し」の意味・機能--適職・就職先決定プロセスに注目して The meaning and the function of the "educational view" in the vocational guidance of primary schools in the prewar period: focusing on the process of the selection of students' suitable occupations and places of employment Human and environmental studies, 18, 1-12 人間・環境学, 18, 1-12 Human and environmental studies, 18, 1-12 2009 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
ISHIOKA Manabu 石岡 学 ISHIOKA Manabu Logic in introducing vocational guidance to school in the 1920s: vocational guidance as a social and educational policy 1920年代における学校教育に対する職業指導導入の論理--社会政策としての職業指導と教育政策としての職業指導 Logic in introducing vocational guidance to school in the 1920s: vocational guidance as a social and educational policy Japanese journal of educational research, 74, 1, 1-12 教育学研究, 74, 1, 1-12 Japanese journal of educational research, 74, 1, 1-12 2007/03 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
ISHIOKA Manabu 石岡学 ISHIOKA Manabu The relationship between general education and employment through the vocational guidance of primary schools in the Early Showa Era: "love" and the transformation of transition to a problem of education 昭和初期の小学校職業指導にみる普通教育と職業世界との関係性 The relationship between general education and employment through the vocational guidance of primary schools in the Early Showa Era: "love" and the transformation of transition to a problem of education The journal of educational sociology, 80, 291-308 教育社会学研究, 80, 291-308 The journal of educational sociology, 80, 291-308 2007 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
ISHIOKA Manabu 石岡 学 ISHIOKA Manabu Kenko-Yuryo-Ji as "Ideal Child" : The Image of Kenko-Yuryo-Ji in Newspaper Articles 「理想の子ども」としての健康優良児--新聞報道における健康優良児のイメージ Kenko-Yuryo-Ji as "Ideal Child" : The Image of Kenko-Yuryo-Ji in Newspaper Articles The Journal of educational sociology, 75, 65-84 教育社会学研究, 75, 65-84 The Journal of educational sociology, 75, 65-84 2004 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Title language:
Misc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
石岡 学 石岡 学 書評 堀有喜衣[著]『高卒就職指導の社会学 : 「日本型」移行を再考する』 書評 堀有喜衣[著]『高卒就職指導の社会学 : 「日本型」移行を再考する』 教育社会学研究, 100, 377-379 教育社会学研究, 100, 377-379 , 100, 377-379 2017 Japanese Book review and document introduction, etc. Disclose to all
石岡学 石岡学 【書評】福井康貴著『歴史のなかの大卒労働市場』 【書評】福井康貴著『歴史のなかの大卒労働市場』 日本労働研究雑誌, 680, 125-128 日本労働研究雑誌, 680, 125-128 , 680, 125-128 2017 Japanese Book review and document introduction, etc. Disclose to all
石岡学 石岡学 旧制中学生・女学生のスポーツはいかに表象されていたか 旧制中学生・女学生のスポーツはいかに表象されていたか αシノドス, 182 αシノドス, 182 , 182 2015 Japanese Introduction and explanation (commerce magazine) Disclose to all
佐々木 享, 石岡 学 佐々木 享, 石岡 学 佐々木 享, 石岡 学 Book Review : Ishioka, M. The Formation of Vocational Guidance as Education : Transition from School to Work in Prewar Japan 書評 石岡学『「教育」としての職業指導の成立 : 戦前日本の学校と移行問題』を読んで[含 著者から書評者へ 佐々木享氏の書評へのリプライ] Book Review : Ishioka, M. The Formation of Vocational Guidance as Education : Transition from School to Work in Prewar Japan 日本教育史研究, 31, 132-143 日本教育史研究, 31, 132-143 日本教育史研究, 31, 132-143 2012/08 Japanese Book review and document introduction, etc. Disclose to all
石岡 学 石岡 学 石岡 学 The Meaning of Reserving Judgment on the "Autumn Enrollment" Plan : Toward a Departure from the Dependence on Selections of Entrants 「秋入学」構想に対する「態度保留」が意味するもの : 「入学者選抜への依存」からの脱却に向けて The Meaning of Reserving Judgment on the "Autumn Enrollment" Plan : Toward a Departure from the Dependence on Selections of Entrants 人文社会論叢. 社会科学篇, 28, 103-121 人文社会論叢. 社会科学篇, 28, 103-121 人文社会論叢. 社会科学篇, 28, 103-121 2012 Japanese Research paper Disclose to all
Title language:
Conference Activities & Talks
Title Title(Japanese) Title(English) Conference Conference(Japanese) Conference(English) Promotor Promotor(Japanese) Promotor(English) Date Language Assortment Disclose
「高校全入運動」言説における能力観の相剋 「高校全入運動」言説における能力観の相剋 日本教育社会学会第69回大会 日本教育社会学会第69回大会 2017/10/21 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
高度成長期のテレビドキュメンタリーが描いた「世代間断絶」 高度成長期のテレビドキュメンタリーが描いた「世代間断絶」 日本社会学会第89回大会(九州大学) 日本社会学会第89回大会(九州大学) 2016 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
第1次・第2次小学校令期(1886-1900年)における試験の有用性に対する認識 第1次・第2次小学校令期(1886-1900年)における試験の有用性に対する認識 日本教育社会学会第67回大会(駒澤大学) 日本教育社会学会第67回大会(駒澤大学) 2015 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
1920年代日本の中等学校入試改革言説における「抽籤」の正当性 1920年代日本の中等学校入試改革言説における「抽籤」の正当性 日本教育社会学会第65回大会(埼玉大学) 日本教育社会学会第65回大会(埼玉大学) 2013 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
1920年代における中学生・女学生のスポーツとジェンダー : 新聞報道の表象分析から(I-4部会 ジェンダーと教育,研究発表I,一般研究報告) 1920年代における中学生・女学生のスポーツとジェンダー : 新聞報道の表象分析から(I-4部会 ジェンダーと教育,研究発表I,一般研究報告) 日本教育社会学会大会発表要旨集録 日本教育社会学会大会発表要旨集録 2009 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
戦時体制下の初等教育における職業指導の様態 戦時体制下の初等教育における職業指導の様態 教育史学会第52回大会(青山学院大学) 教育史学会第52回大会(青山学院大学) 2008 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
戦前期の小学校における職業指導の実態 戦前期の小学校における職業指導の実態 教育史学会第51回大会(四国学院大学) 教育史学会第51回大会(四国学院大学) 2007 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
昭和初期の職業指導教授用図書にみる「職業精神」(22-【A】教育史(3),2 一般研究発表II,発表要旨) 昭和初期の職業指導教授用図書にみる「職業精神」(22-【A】教育史(3),2 一般研究発表II,発表要旨) 日本教育学会大會研究発表要項 日本教育学会大會研究発表要項 2007 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
明治後期~大正期における高学歴男性の教育経験 明治後期~大正期における高学歴男性の教育経験 教育史学会第50回大会コロキウム「自叙伝を通してみた人間形成史の研究」(大東文化大学) 教育史学会第50回大会コロキウム「自叙伝を通してみた人間形成史の研究」(大東文化大学) 2006 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
1.昭和初期の小学校教育における職業世界との関係性構築過程(IV-2部会 教育の歴史,研究発表IV,日本教育社会学会第58回大会) 1.昭和初期の小学校教育における職業世界との関係性構築過程(IV-2部会 教育の歴史,研究発表IV,日本教育社会学会第58回大会) 日本教育社会学会大会発表要旨集録 日本教育社会学会大会発表要旨集録 2006 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
職業指導の導入と教育論理の再編 : 1920年代の教育雑誌記事を中心に(キャリア形成の社会史) 職業指導の導入と教育論理の再編 : 1920年代の教育雑誌記事を中心に(キャリア形成の社会史) 日本教育社会学会大会発表要旨集録 日本教育社会学会大会発表要旨集録 2005 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all
1930年代における『教育的学校衛生』の登場と展開 : 「健康優良児表彰事業」との関連を中心に(教育の歴史社会学) 1930年代における『教育的学校衛生』の登場と展開 : 「健康優良児表彰事業」との関連を中心に(教育の歴史社会学) 日本教育社会学会大会発表要旨集録 日本教育社会学会大会発表要旨集録 2004 Japanese Oral presentation(general) Disclose to all

  • <<
  • >>
Title language:
Books etc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Publisher Publisher(Japanese) Publisher(English) Publication date Language Type Disclose
男女別学の時代 男女別学の時代 柏書房 柏書房 2015 Disclose to all
「教育」としての職業指導の成立 「教育」としての職業指導の成立 勁草書房 勁草書房 2011 Disclose to all
「育つ・学ぶ」の社会史 「育つ・学ぶ」の社会史 藤原書店 藤原書店 2008 Disclose to all
Title language:
Awards
Title(Japanese) Title(English) Organization name(Japanese) Organization name(English) Date
第5回日本教育社会学会奨励賞(著書の部) 日本教育社会学会 2013/09/21
External funds: competitive funds and Grants-in-Aid for Scientific Research (Kakenhi)
Type Position Title(Japanese) Title(English) Period
日本学術振興会特別研究費奨励費 Representative 戦間期日本における学校教育と職業世界との関係性構築過程に関する研究 2008/04/01-2011/03/11
若手研究B Representative 明治期小学校の試験をめぐる言説にみる能力観・教育観に関する研究 2012/04/01-2015/03/31
基盤研究(C) Assignment 戦後教育改革における中等教育の再編とジェンダー構築に関する研究 2013/04/01-2016/03/31
若手研究B Representative 高度成長期日本の高校受験をめぐる言説にみる試験への期待と不信に関する研究 2015/04/01-2019/03/31
基盤研究(C) Assignment 戦後教育改革における秩序の再編に関する研究 2016/04/01-2019/03/31
基盤研究(C) Representative 1920年代日本の中等学校入学難問題にみる選抜の公正性に関する研究 2019/04/01-2023/03/31
Teaching subject(s)
Name(Japanese) Name(English) Term Department Period
ILASセミナー ILAS Seminar 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
人間形成史論1 History of Education 1 前期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
人間形成史論 History of Education 前期 総合人間学部 2019/04-2020/03
人間形成史論演習A Seminar on History of Education A 前期 総合人間学部 2019/04-2020/03
人間形成史論演習B Seminar on History of Education B 後期 総合人間学部 2019/04-2020/03
人間形成論演習3 Seminar in Human Formation 3 後期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
人間形成論特別演習1 Advanced Seminar in Theory of Human Development 1 前期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
人間形成論特別演習2 Advanced Seminar in Theory of Human Development 2 後期 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
人間社会論特別セミナー Special Seminar in Studies of Human Societies 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学特別研究II Advanced Studies of Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学特別研究I Advanced Studies of Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学研究I Human Coexistence I 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
共生人間学研究II Human Coexistence II 通年 人間・環境学研究科 2019/04-2020/03
基礎演習:ジェンダー論 Introductory Seminar: Gender Studies 前期 総合人間学部 2019/04-2020/03
教育学II Pedagogy II 後期 全学共通科目 2019/04-2020/03
教育学I Pedagogy I 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
ジェンダー論基礎ゼミナール Introductory Seminar on Gender Studies 後期 全学共通科目 2019/04-2020/03

  • <<
  • >>