鈴木 晶子

Last Update: 2019/11/15 07:10:13

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Name(Kanji/Kana/Abecedarium Latinum)
鈴木 晶子/スズキ シヨウコ/Suzuki, Shoko
Primary Affiliation(Org1/Job title)
Graduate Schools Education/Professor
Faculty
Org1 Job title
教育学部
Concurrent Affiliation
Org1 Job title
学際融合教育研究推進センター Professor
Contact Address
Type Address(Japanese) Address(English)
Office 京都市左京区吉田本町、京都大学大学院教育学研究科 Kyoto University, Faculty of Education, Yoshidahonmachi, Sakyo-ku, Kyoto-shi
Academic Organizations You are Affiliated to in Japan
Organization name(Japanese) Organization name(English)
日本教育学会 Japanese Educational Research Association
教育哲学会 The Japanese Society for the Philosophy of Education
生命倫理学会 Japan Association for Bioethics
教育思想史学会 History of Modern Educational Thought Society
大学教育学会 Liberal and General Education Society of Japan
Academic Degree
Field(Japanese) Field(English) University(Japanese) University(English) Method
文学修士 上智大学
文学博士 上智大学
High School
Highschool Kana
神奈川県立湘南高等高校 かながわけんりつしょうなんこうとうがっこう
Work Experience
Period Organization(Japanese) Organization(English) Job title(Japanese) Job title(English)
1997/04/01-2003/10/14 京都大学大学院教育学研究科 Kyoto University, Faculty of Education 助教授 Associate Professor
2003/10/15- 京都大学大学院教育学研究科 Kyoto University, Faculty of Education 教授 Professor
Personal Profile
(Japanese)
専門は哲学・思想史、教育哲学、歴史・文化人類学。経験を糧にするメカニズムについて、ドイツ観念論や京都学派の思想を手がかりに、新たな学習哲学や情報哲学の可能性を追求している。2005年より日本学術会議会員(第一部)、2014年より同連携会員。2010年から京都市教育委員。2016年より理化学研究所・革新知能統合研究センター、人工知能倫理・社会チーム、チームリーダー兼務。2017年より総務省・情報通信政策研究所・特別研究員。
(English)
Shoko SUZUKI, Dr. Phil., is Professor at Graduate School of Education Kyoto University in Japan, Member of The Science Council of Japan, Board of Education in Kyoto, Academic Leader of Global Center of Excellence Program “Revitalizing Education for Dynamic Hearts and Minds” in Kyoto University, Board of Director of the Japanese Society for the Philosophy of Education; Research activities in University of Cologne 1982-1989 and Guest Professorship at the Free University of Berlin 2009/10.
Personal Website(s) (URL(s))
URL
http://www.educ.kyoto-u.ac.jp/shoko/index.html
http://www.riken.jp/research/labs/aip/ai_soc/ai_ethical_legal_soc_issues/
researchmap URL
https://researchmap.jp/7000008334
Research Topics
(Japanese)
教育学の学問としての成立に関する学説史。感覚の技としてのTaktの思想史研究。触感・身体感覚・直観の練磨という観点から、意思決定やリーダーシップ、行為・判断能力の開発方法を開発するために、東洋の伝統的なわざ修練や京都学派の思想を基礎とした新たな学習論を構築しようとしている。また、人工知能をはじめとする新たな情報技術の人間社会への影響について、新たな技術文明の観点から分析し、人間の知情意、身体の変容、力能や人間性の再定義を目指して、学際的な議論を展開しつつ解明している。
(English)
Meta-theoretical analysis on the history of Pedagogy. Theoretical approach to the function of intuition, judgement, bodily sense and Takt. Developing the new theory of learning with mimesis and body-work.
Overview of the research
(Japanese)
教育哲学・思想の観点から、ニュートン的な時空間の論理とは異なる論理で発達を捉え直し、新たな学習哲学を編み出そうと格闘中。人間には、テストで測定可能な能力とは別に、ひらめきや直観のように、ある日突然に開花する潜在的な能力(Taktタクト)もある。その開花は一瞬の出来事であり、そこで体験される時間は天から垂直に入ってくるような密度の濃い時間だといえる。それは予定した通りに訪れることはなく、様々な感覚を通して身体の奥に刻まれ、熟成され、時を得て発現する。このひらめきを誘い込むような学習は、実は洋の東西を問わず、手わざなど身体感覚を精密化し、見よう見まねで学び取っていた伝統的な修練と働きのうえで密接な関係があることが分かってきた。専門家・リーダーの才覚を技として修練していくという、まさにこの自己修練の技を解明し、そこから21世紀型の新たな学習術理として開発しようとして、心理学や脳研究、スポーツ科学などとも協働し、またベルリン自由大学や米国CSIS戦略国際問題研究所をはじめ海外の大学と共同で現在、研究を進めている。
(English)
Human beings are endowed with latent potential that can suddenly flower as, for example, intuition or flashes of inspiration (Takt). Through the vehicle of the senses, this latent potential can ripen and mature in the form of skills physically imprinted in the body. My current focus is accordingly to develop a new 21st century-style theory of learning which, drawing on this learning process and its connection with traditional disciplines, positions the development of the talents of experts and leaders as training aimed at polishing the skill of self-cultivation. To augment my efforts, I am working with colleagues in the fields of psychology, brain research and sports science, as well as pursuing joint research with the Berlin Free University and other foreign universities.
Fields of research (key words)
Key words(Japanese) Key words(English)
哲学・思想史、教育学、歴史人類学、死生学、科学哲学 Philosopy, philosophy of education, historical anthropology, thanatology, Philosophy of Sceince
Published Papers
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
Shoko Suzuki 鈴木 晶子 Shoko Suzuki AI and University - The Future Type of Cyber-Pysical-System AIと大学 -未来型サイバー・フィジカル・システムのゆくえ AI and University - The Future Type of Cyber-Pysical-System 教育学術新聞, 8月28日刊行, 2-2 教育学術新聞, 8月28日刊行, 2-2 , 8月28日刊行, 2-2 2019/08 Japanese Research paper(other science council materials etc.) Disclose to all
鈴木 晶子、松浦良充、福田雅樹 鈴木 晶子、松浦良充、福田雅樹 AI技術文明時代に求められる教養を探る -法・倫理・教育にとっての技術革新と人間社会 - AI技術文明時代に求められる教養を探る -法・倫理・教育にとっての技術革新と人間社会 - 教育哲学研究, 119, 146-152 教育哲学研究, 119, 146-152 , 119, 146-152 2019/05 Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 AI 時代の技術文明と人間社会 ―AI 技術と人間の未来 AI 時代の技術文明と人間社会 ―AI 技術と人間の未来 学術雑誌『情報通信政策研究』, 2, 1, 1A21-1A43 学術雑誌『情報通信政策研究』, 2, 1, 1A21-1A43 , 2, 1, 1A21-1A43 2018/12 Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 新たな技術文明のための人間性とその力能――離散的存在論(Digital Ontology: DO)の可能性―― 新たな技術文明のための人間性とその力能――離散的存在論(Digital Ontology: DO)の可能性―― 教育思想史学会機関誌『近代教育フォーラム』, 27 教育思想史学会機関誌『近代教育フォーラム』, 27 , 27 2018 Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
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鈴木 晶子 鈴木 晶子 インクルージョンの時代における共生・共存の智恵 -人工知能と人間社会の共生・共存を見据えて - インクルージョンの時代における共生・共存の智恵 -人工知能と人間社会の共生・共存を見据えて - 『教育新世界』世界新教育学会, 65, 2-13 『教育新世界』世界新教育学会, 65, 2-13 , 65, 2-13 2017 Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 超スマート社会における人間性と教育 超スマート社会における人間性と教育 教育思想史学会機関誌『近代教育フォーラム』, 26, 122-127 教育思想史学会機関誌『近代教育フォーラム』, 26, 122-127 , 26, 122-127 2017 Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
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Conference Activities & Talks
Title Title(Japanese) Title(English) Conference Conference(Japanese) Conference(English) Promotor Promotor(Japanese) Promotor(English) Date Language Assortment Disclose
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カントのタクト(Takt) -学習と経験に関する近代的パラダイム成立史の一コマ[Invited] カントのタクト(Takt) -学習と経験に関する近代的パラダイム成立史の一コマ [Invited] カント協会大会 共同討議I「カントと教育の問題」 カント協会大会 共同討議I「カントと教育の問題」 2014 Japanese Symposium workshop panel(nominated) Disclose to all
子どもが学び育つ環境 -教育詩学・歴史人類学から[Invited] 子どもが学び育つ環境 -教育詩学・歴史人類学から [Invited] 甲南女子大学国際子ども学研究センター主催による講演会 甲南女子大学国際子ども学研究センター主催による講演会 2014 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
幸福をデザインする -教育哲学の視点から 幸福をデザインする -教育哲学の視点から 京都大学同窓会島根講演会 京都大学同窓会島根講演会 2013/11/16 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
教育にとっての「個と普遍の間(あわい)」 教育にとっての「個と普遍の間(あわい)」 教育哲学会大会 教育哲学会大会 2013/10/12 Japanese Symposium workshop panel(nominated) Disclose to all
グローバル時代に求められる智恵 -近代の壁を超える[Invited] グローバル時代に求められる智恵 -近代の壁を超える [Invited] 第65回日米学生会議開会式基調講演 第65回日米学生会議開会式基調講演 2013/08/03 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
Takt- Research in educational studies today Takt- Research in educational studies today Vorlesungsreihe, Fakultät Erziehungs- wissenschaften Institut für Allgemeine Erziehungswissenschaft, Technische Universitaet Dresden Vorlesungsreihe, Fakultät Erziehungs- wissenschaften Institut für Allgemeine Erziehungswissenschaft, Technische Universitaet Dresden 2013/06/25 German Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
Die Ernaehrungspaedagogik in Japan[Invited] Die Ernaehrungspaedagogik in Japan [Invited] Tagung der BMBF und ESF- Projekts“Erwartungen, Praktiken und Rituale“, Die Gabe der Nahrung – interdisziplinaere Perspektiven auf Essen, Nahrung und Ernaehrung als Bildungsraum, Stiftung Domaene Dahlem – Landgut und Museum/Berlin Germany Tagung der BMBF und ESF- Projekts“Erwartungen, Praktiken und Rituale“, Die Gabe der Nahrung – interdisziplinaere Perspektiven auf Essen, Nahrung und Ernaehrung als Bildungsraum, Stiftung Domaene Dahlem – Landgut und Museum/Berlin Germany 2013/06/22 German Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Die paedagogische Aufgabe nach Fukushima im Hinblick auf Panbiontologie[Invited] Die paedagogische Aufgabe nach Fukushima im Hinblick auf Panbiontologie [Invited] Koreanisch-Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft, Nuklearkatastrophe von Fukushima als pädagogische Herausforderung?-, Inha University, Korea Koreanisch-Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft, Nuklearkatastrophe von Fukushima als pädagogische Herausforderung?-, Inha University, Korea 2013/05/25 German Oral presentation(keynote) Disclose to all
智恵なすわざの再生へ -タクトから考える 智恵なすわざの再生へ -タクトから考える 京都大学医学研究科・工学研究科連携ユニット安寧の都市セミナー 京都大学医学研究科・工学研究科連携ユニット安寧の都市セミナー 2013/05/11 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
「才」って何? -触覚から考える 「才」って何? -触覚から考える 京都大学東京オフィス連続講座「東京で学ぶ京大の知」 京都大学東京オフィス連続講座「東京で学ぶ京大の知」 2013/03/06 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
わざの学習・学習のわざ わざの学習・学習のわざ 京都大学こころの未来研究センター身心変容技法研究会 京都大学こころの未来研究センター身心変容技法研究会 2012/12/20 Japanese Symposium workshop panel(nominated) Disclose to all
Research of Takt in Japan and Germany[Invited] Research of Takt in Japan and Germany [Invited] International Symposium “Meditation in religion, Therapy, Aesthetics and Education”, FU Berlin, Germany International Symposium “Meditation in religion, Therapy, Aesthetics and Education”, FU Berlin, Germany 2012/05/11 German Oral presentation(keynote) Disclose to all
The New Style of Cooperation between School and Community - in the case of Kyoto, Japan[Invited] The New Style of Cooperation between School and Community - in the case of Kyoto, Japan [Invited] The New Style of Cooperation between School and Community - in the case of Kyoto, Japan [Invited] Incheon International Education Symposium: Building Collaboration between Schools and Local community Incheon International Education Symposium: Building Collaboration between Schools and Local community Incheon International Education Symposium: Building Collaboration between Schools and Local community 2011/12/14 English Oral presentation(keynote) Disclose to all
In Search of Lost Oikos: Japan After the March 11 Earthquake[Invited] In Search of Lost Oikos: Japan After the March 11 Earthquake [Invited] International Conference: Hazardous Future: Disaster, Representation and the Assessment of Risk, Catholic University of Portugal International Conference: Hazardous Future: Disaster, Representation and the Assessment of Risk, Catholic University of Portugal 2011/11/10 English Oral presentation(keynote) Disclose to all
What is a Happy Family? A German Case Study[Invited] What is a Happy Family? A German Case Study [Invited] International Workshop: Ritual and Well-being, DIJ Tokyo International Workshop: Ritual and Well-being, DIJ Tokyo 2011/10/14 English Oral presentation(keynote) Disclose to all
Takt as an Art of Body Sensation - Connecting Economics and Ethics[Invited] Takt as an Art of Body Sensation - Connecting Economics and Ethics [Invited] East West Philosophers’ Conference, University of Hawaii East West Philosophers’ Conference, University of Hawaii 2011/05/11 English Oral presentation(general) Disclose to all
Teaching and Takt: Reinstating the Physical and Mental Wisdom Needed to Create a Sustainable Future: Taking a hint from skill training[Invited] Teaching and Takt: Reinstating the Physical and Mental Wisdom Needed to Create a Sustainable Future: Taking a hint from skill training [Invited] Teaching and Takt: Reinstating the Physical and Mental Wisdom Needed to Create a Sustainable Future: Taking a hint from skill training [Invited] Seoul International Conference on Philosophy of Education, Korea University International Conference on Philosophy of Education, Korea University, Seoul, Korea Seoul International Conference on Philosophy of Education, Korea University 2010/06/11 English Oral presentation(keynote) Disclose to all
Anerkennung in der Schule[Invited] Anerkennung in der Schule [Invited] Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft, Mainz University Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft, Mainz University 2010/03/15 German Symposium workshop panel(nominated) Disclose to all
Takt als Kunst des Gefuehlsmanegement im Zusammenhang mit der begleitenden Untersuchung zum Gluecksgefuehl der Familie in Deutschland und Japan[Invited] Takt als Kunst des Gefuehlsmanegement im Zusammenhang mit der begleitenden Untersuchung zum Gluecksgefuehl der Familie in Deutschland und Japan [Invited] Internationales Takt- Symposium, Trier University, Germany Internationales Takt- Symposium, Trier University, Germany 2009/12/15 German Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Sein und Werden. Poiesis in Gesten[Invited] Sein und Werden. Poiesis in Gesten [Invited] Sein und Werden. Poiesis in Gesten [Invited] Internationales Symposium "Gesten"Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen.Freie Universitaet Berlin Internationales Symposium "Gesten"Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen.Freie Universitaet Berlin Internationales Symposium "Gesten"Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen.Freie Universitaet Berlin Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen.Freie Universitaet Berlin, Haus der Kulturen der Welt Sonderforschungsbereich Kulturen des Performativen.Freie Universitaet Berlin, Haus der Kulturen der Welt 2008/12/04 German Oral presentation(invited, special) Disclose to all
Die Zukunft verhandeln : Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland, Wissenschaft zwischen den Kulturen[Invited] Die Zukunft verhandeln : Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland, Wissenschaft zwischen den Kulturen [Invited] Die Zukunft verhandeln : Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland, Wissenschaft zwischen den Kulturen [Invited] Berlin-Brandenburgsche Akademie der Wissenschaften ベルリン・ブランデンブルク・アカデミー日独学術交流 125 周年記念シンポジウム Berlin-Brandenburgsche Akademie der Wissenschaften 2008/03/13 German Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
Die Zukunft verhandeln:Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland,[Invited] Die Zukunft verhandeln:Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland, [Invited] Die Zukunft verhandeln:Risikoforschung und Bioethik in Japan und Deutschland, [Invited] Wissenschaft zwischen den Kulturen. Wie Deutschland und Japan voneinander lernen. Historische Aspekte und aktuelle Entwicklungen, Wissenschaft zwischen den Kulturen. Wie Deutschland und Japan voneinander lernen. Historische Aspekte und aktuelle Entwicklungen, Wissenschaft zwischen den Kulturen. Wie Deutschland und Japan voneinander lernen. Historische Aspekte und aktuelle Entwicklungen, Berlin- Berlin- 2008/03/13 German Oral presentation(invited, special) Disclose to all
「身体の叡知」 「身体の叡知」 国際物理年記念シンポジウム、一橋記念講堂 国際物理年記念シンポジウム、一橋記念講堂 2006 Japanese Disclose to all
「学習: 模倣と創造の間( あわい) 」 「学習: 模倣と創造の間( あわい) 」 研究プロジェクト「学習の生物学」、国際高等研究所第三回研究会 研究プロジェクト「学習の生物学」、国際高等研究所第三回研究会 2006 Japanese Disclose to all

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Title language:
Books etc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Publisher Publisher(Japanese) Publisher(English) Publication date Language Type Disclose
Shoko Suzuki 鈴木 晶子 Shoko Suzuki Joan Ramon Resina/Christoph Wulf, Repetition, recurrence, returns : how cultural renewal works Joan Ramon Resina/Christoph Wulf, Repetition, recurrence, returns : how cultural renewal works Joan Ramon Resina/Christoph Wulf, Repetition, recurrence, returns : how cultural renewal works Lanham, Maryland : Lexington Books Lanham, Maryland : Lexington Books Lanham, Maryland : Lexington Books 2019 Contributor Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 Hazardaous Future. Disaster, Representation and the Assesment of Risk Hazardaous Future. Disaster, Representation and the Assesment of Risk Walter de Gruyter Walter de Gruyter 2015 Contributor Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 Nahrung als Bildung. Interdisziplinaere Perspektiven auf einen anthropologischen Zusammenhang Nahrung als Bildung. Interdisziplinaere Perspektiven auf einen anthropologischen Zusammenhang Beltz Juventa Beltz Juventa 2014 Contributor Disclose to all
鈴木晶子 鈴木晶子 智恵なすわざの再生へ -科学の原罪 智恵なすわざの再生へ -科学の原罪 ミネルヴァ書房 ミネルヴァ書房 2013/04 Japanese Single Work Disclose to all
鈴木晶子・クリストフ ヴルフ 鈴木晶子・クリストフ ヴルフ 幸福の人類学 -クリスマスのドイツ・正月の日本 幸福の人類学 -クリスマスのドイツ・正月の日本 ナカニシヤ出版 ナカニシヤ出版 2013/03 Japanese Joint Editor Disclose to all
Chr. Wulf/ Shoko Suzuki Chr. Wulf/ Shoko Suzuki Chr. Wulf/ Shoko Suzuki Auf dem Weg des Lebens Auf dem Weg des Lebens Auf dem Weg des Lebens Logos-Verlag Logos-Verlag Logos-Verlag 2013/01 English Joint Work Disclose to all
Suzuki, Shoko Suzuki, Shoko Education and the Kyoto School of Philosophy, Pedagogy for Human Transformation. Contemporary Philosophies and Theories in Education 1 Education and the Kyoto School of Philosophy, Pedagogy for Human Transformation. Contemporary Philosophies and Theories in Education 1 Springer Springer 2012 Contributor Disclose to all
鈴木晶子 鈴木晶子 教育文化論特論 教育文化論特論 放送大学教育振興会 放送大学教育振興会 2011 Japanese Single Work Disclose to all
Suzuki, Shoko Suzuki, Shoko Glück der Familie. Ethnographische Studien in Deutschland und Japan Glück der Familie. Ethnographische Studien in Deutschland und Japan VS Verlag fuer Sozialwissenschaften VS Verlag fuer Sozialwissenschaften 2011 English Joint Editor Disclose to all
Suzuki, Shoko Suzuki, Shoko Suzuki, Shoko Takt in Modern Education Takt in Modern Education Takt in Modern Education Waxmann Waxmann Waxmann 2010 English Single Work Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 倫理の問いと大学の使命 倫理の問いと大学の使命 京都大学学術出版会 京都大学学術出版会 2010 Contributor Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 Geste Geste Wilhelm Fink Wilhelm Fink 2010 German Contributor Disclose to all
鈴木 晶子 鈴木 晶子 心が活きる教育に向かって:幸福感を紡ぐ心理学・教育学 心が活きる教育に向かって:幸福感を紡ぐ心理学・教育学 ナカニシヤ出版 ナカニシヤ出版 2009/03 Contributor Disclose to all
Suzuki, Shoko & Wulf, Christoph Suzuki, Shoko & Wulf, Christoph Suzuki, Shoko & Wulf, Christoph Mimesis- Poiesis- Performativity Mimesis- Poiesis- Performativity Mimesis- Poiesis- Performativity Waxmann Waxmann Waxmann 2007 English Joint Editor Disclose to all
Shoko Suzuki Shoko Suzuki Shoko Suzuki Concepts of Aestjetoc Education. Japanese and european Perspectives Concepts of Aestjetoc Education. Japanese and european Perspectives Concepts of Aestjetoc Education. Japanese and european Perspectives Waxmann Waxmann 2006 English Contributor Disclose to all
鈴木晶子 鈴木晶子 これは教育学ではない -教育詩学探求 これは教育学ではない -教育詩学探求 冬弓舎 冬弓舎 2006 Japanese Editor Disclose to all
鈴木晶子 鈴木晶子 イマヌエル・カントの葬列 -教育的まなざしの彼方へ イマヌエル・カントの葬列 -教育的まなざしの彼方へ 春秋社 春秋社 2006 Japanese Single Work Disclose to all

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Title language:
Study / Research groups you organized
Group name Organization name Date
Das Andere Wissen - 「もう一つの知」 歴史人類学国際会議 歴史人類学協会 2017/02/18
国際会議 AI技術文明時代の人間像 理化学研究所革新知能統合研究センター人工知能倫理・社会チーム主催国際会議 2018/12/14
人工知能と人間社会の未来 いのちの科学研究会 2019/07/20
External funds: competitive funds and Grants-in-Aid for Scientific Research (Kakenhi)
Type Position Title(Japanese) Title(English) Period
基盤研究(C) 「教育詩学( ポイエティーク) による「現場」のテクスト分析―教育を語る言葉の再生―」 2003-2003
基盤研究(B) Representative 「わざ」の継承に働く「知」の構造を解明する—新たな学習術理の創成に向けて 2007-2009
基盤研究(C) Representative 「褒め方・叱り方のタクト」 -教育力育成と信頼の場の創出に関する実証研究 2011-2013
基盤研究(C) Representative 教師の熟達とキャリア形成に関する日独比較研究 ―教師力としての教育的タクトを軸に (平成26年度分) 2014/04/01-2015/03/31
基盤研究(C) Representative 教師の熟達とキャリア形成に関する日独比較研究 ―教師力としての教育的タクトを軸に (平成27年度分) 2015/04/01-2016/03/31
基盤研究(C) Representative 教師の熟達とキャリア形成に関する日独比較研究 ―教師力としての教育的タクトを軸に (平成28年度分) 2016/04/01-2017/03/31
基盤研究(C) Representative 教師力(タクト)支援の日独比較-学校日常の緊急性・不確実性対処に関する実証研究 2017/04/01-2020/03/31
基盤研究(C) Representative 教師力(タクト)熟達の日独比較-学校日常の緊急性・不確実性対処に関する実証研究 (平成29年度分) 2017/04/01-2018/03/31
基盤研究(C) Representative 教師力(タクト)熟達の日独比較-学校日常の緊急性・不確実性対処に関する実証研究 (平成30年度分) 2018/04/01-2019/03/31
基盤研究(B) Assignment ゲノム編集をめぐる倫理規範の構築を目指して ー科学技術イノベーションと人間の尊厳 2019/04/01-2022/03/31
Teaching subject(s)
Name(Japanese) Name(English) Term Department Period
国際教育研究フロンティアEI 前期 教育学研究科 2011/04-2012/03
国際教育研究フロンティアEII 後期 教育学研究科 2011/04-2012/03
教育学演習I 前期 教育学研究科 2011/04-2012/03
教育学演習II 後期 教育学研究科 2011/04-2012/03
教育学文献講読演習I 前期 教育学研究科 2011/04-2012/03
教育学研究A 通年 教育学研究科 2011/04-2012/03
教育学基礎演習II 前期 教育学部 2011/04-2012/03
教育学専門ゼミナールI 前期 教育学部 2011/04-2012/03
教育学専門ゼミナールII 後期 教育学部 2011/04-2012/03
国際教育研究フロンティアEI 前期 教育学部 2011/04-2012/03
国際教育研究フロンティアEII 後期 教育学部 2011/04-2012/03
教育学演習I 前期 教育学部 2011/04-2012/03
教育学演習II 後期 教育学部 2011/04-2012/03
教育学文献講読演習I 前期 教育学部 2011/04-2012/03
生きるための判断力養成講座 Seminar for Judgement-Training 前期 全学共通科目 2011/04-2012/03
教育学研究、教育学専門ゼミナールI/II、教育学演習I/II、現代教育基礎論基礎演習I、教育学文献購読演習I/II、国際研究フロンティア、少人数ゼミ「生きるための判断力養成講座」、 -
専修コース共通演習A Seminar of Specialized Graduate Course A 前期 教育学研究科 2012/04-2013/03
専修コース共通演習B Seminar of Specialized Graduate Course B 後期 教育学研究科 2012/04-2013/03
教育学基礎演習II Seminar on Education II 後期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 後期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 前期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学文献講読演習I Reading on Education I 前期 教育学研究科 2012/04-2013/03
教育学文献講読演習I Reading on Education I 前期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2012/04-2013/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2012/04-2013/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学部 2012/04-2013/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2012/04-2013/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2013/04-2014/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 前期 教育学部 2013/04-2014/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 前期 教育学部 2013/04-2014/03
教育学専門ゼミナール III Seminar on Education III 後期 教育学部 2013/04-2014/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学部 2013/04-2014/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学部 2013/04-2014/03
専修コース共通演習A Seminar of Specialized Graduate Course A 前期 教育学研究科 2013/04-2014/03
専修コース共通演習B Seminar of Specialized Graduate Course B 後期 教育学研究科 2013/04-2014/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2013/04-2014/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2013/04-2014/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2013/04-2014/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学基礎演習II Seminar on Education II 後期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 後期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 前期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学専門ゼミナール III Seminar on Education III 後期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学部 2014/04-2015/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学部 2014/04-2015/03
専修コース共通演習A Seminar of Specialized Graduate Course A 前期 教育学研究科 2014/04-2015/03
専修コース共通演習B Seminar of Specialized Graduate Course B 後期 教育学研究科 2014/04-2015/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2014/04-2015/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2014/04-2015/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2014/04-2015/03
専修コース共通演習A Seminar of Specialized Graduate Course A 前期 教育学研究科 2014/04-2015/03
専修コース共通演習B Seminar of Specialized Graduate Course B 後期 教育学研究科 2014/04-2015/03
教育学専門ゼミナールIII Seminar on Education III 後期 教育学部 2014/04-2015/03
専修コース共通演習A Seminar of Specialized Graduate Course A 前期 教育学研究科 2015/04-2016/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2015/04-2016/03
教育学専門ゼミナールIII Seminar on Education III 後期 教育学部 2015/04-2016/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 前期 教育学部 2015/04-2016/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 後期 教育学部 2015/04-2016/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2015/04-2016/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2015/04-2016/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2015/04-2016/03
ILASセミナー ILAS Seminar 前期 全学共通科目 2016/04-2017/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2016/04-2017/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 前期 教育学部 2016/04-2017/03
教育学文献講読演習I Reading on Education I 前期 教育学研究科 2016/04-2017/03
教育学文献講読演習I Reading on Education I 前期 教育学部 2016/04-2017/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2016/04-2017/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2016/04-2017/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2017/04-2018/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 後期 教育学部 2017/04-2018/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 前期 教育学部 2017/04-2018/03
教育学文献講読演習II Reading on Education II 後期 教育学研究科 2017/04-2018/03
教育学文献講読演習II Reading on Education II 後期 教育学部 2017/04-2018/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2017/04-2018/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2017/04-2018/03
教育学研究A Study of Pedagogy A 通年 教育学研究科 2017/04-2018/03
学際総合教育科学 Advanced Seminar on Interdisciplinary Studies in Education 後期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育哲学研究A Studies on Philosophy of Education A 前期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育哲学研究B Studies on Philosophy of Education B 後期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Education I 前期 教育学部 2018/04-2019/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Education II 後期 教育学部 2018/04-2019/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Education I 前期 教育学部 2018/04-2019/03
教育学専門講読演習A Advanced Reading in Philosophy of Education A 前期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育学専門講読演習A Advanced Reading in Philosophy of Education A 前期 教育学部 2018/04-2019/03
教育学専門講読演習B Advanced Reading in Philosophy of Education B 後期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育学専門講読演習B Advanced Reading in Philosophy of Education B 後期 教育学部 2018/04-2019/03
教育学演習II Seminar on Pedagogy II 後期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育学演習I Seminar on Pedagogy I 前期 教育学研究科 2018/04-2019/03
教育哲学研究A Studies on Philosophy of Education A 前期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育哲学研究B Studies on Philosophy of Education B 後期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育学基礎演習I Basic Seminar on Philosophy of Education I 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育学専門ゼミナールII Seminar on Philosophy of Education II 後期 教育学部 2019/04-2020/03
教育学専門ゼミナールI Seminar on Philosophy of Education I 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育学専門講読演習A Advanced Reading in Philosophy of Education A 前期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育学専門講読演習A Advanced Reading in Philosophy of Education A 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育学専門講読演習B Advanced Reading in Philosophy of Education B 後期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育学専門講読演習B Advanced Reading in Philosophy of Education B 後期 教育学部 2019/04-2020/03
教育学演習I Advanced Seminar on Philosophy of Education I 前期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育学演習II Advanced Seminar on Philosophy of Education II 後期 教育学研究科 2019/04-2020/03

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Part-time lecturer (outside KU)
Cource name(Japanese) Cource name(English) Term University Department Period
放送大学大学院「教育文化論特論」テレビ番組 -
School management (title, position)
Title Period
公開講座等企画委員会 委員 2008/04/01-2009/03/31
外国語教育専門委員会 委員 2008/04/01-2010/03/31
ジュニアキャンパス実施検討会 委員 2008/04/01-2014/03/31
全学共通教育委員会 委員 2010/04/01-2013/03/31
全学共通教育システム委員会 委員 2010/04/01-2011/03/31
教養教育専門委員会 委員長 2010/04/01-2011/03/31
高等教育研究開発推進機構 副機構長 2010/04/01-2012/09/30
全学共通教育委員会 委員 2011/04/01-2013/03/31
高等教育研究開発推進機構 執行協議会 委員 2010/04/01-2013/03/31
高等教育研究開発推進機構 執行協議会 幹事会 2011/04/01-2012/03/31
全学共通教育実施体制等特別委員会 委員 2012/04/01-2013/03/31
開講座等企画委員会 委員 2012/04/01-2014/03/31
企画委員会 委員 2012/10/01-2020/09/30
公開講座等企画委員会 委員 2013/04/01-2014/03/31
教育制度委員会 委員 2012/04/01-2017/03/31
教育制度委員会WG1 委員 2011/04/01-2014/03/31
教育制度委員会 GPAに関する検討WG 委員 2014/04/01-2015/03/31
教育制度委員会WG3 委員 2014/04/01-2015/03/31
教育制度委員会WG1 委員 2015/04/01-2016/03/31
教育制度委員会WG2 委員 2015/04/01-2017/03/31
男女共同参画推進センター ワーキンググループ事業推進員 2016/10/01-2020/09/30
国際化推進懇談会 構成員 2016/10/01-2018/03/31
グローバル生存学大学院連携プログラム学位審査委員会 委員 2019/04/01-2020/03/31

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Faculty management (title, position)
Title Period
兼業審査委員会・委員 2013/04/01-2016/03/31
副研究科長 2014/04/01-2016/03/31
安全衛生委員会・委員 2013/04/01-2016/03/31
近未来計画策定委員会・委員 2013/04/01-2016/03/31
人事委員会・委員 2013/04/01-2015/03/31
予算委員会・委員長 2011/04/01-2012/03/31
予算委員会・委員 2013/04/01-2014/03/31
学生委員会・委員長 2012/04/01-2013/03/31
現代教育基礎学系長 2016/04/01-2016/09/30
教務委員会・委員 2017/04/01-2018/03/31
予算委員会・委員 2018/10/01-2019/03/31
防火委員会・委員 2013/04/01-2016/09/30
人権問題委員会・委員 2015/04/01-2016/03/31
教員評価委員会・委員 2016/04/01-2016/09/30
臨床教育実践研究センター委員会・委員 2013/04/01-2016/03/31

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Other activities
Meeting Title Date
平成18年度日本学術会議地域振興・近畿地区フォーラム、21世紀の日本が求める人材 これからの人材と教育 2006/12/22
第80回日本産業衛生学会(大阪国際会議場) リスク社会に生きる知恵 2007/04/27
日本学術会議主催、サイエンスアゴラ「科学を文化にするために、文化を科学にするために」 科学を文化に - 文化を科学に 2010/11/20
Other activities (awards)
Award name Organization name Date
地方教育行政功労者賞 文部科学省 2018/10/
教育功労者賞 京都市 2019/11/05
Other activities (magazines and newspapers)
Title Contents Media Column Date
AIと大学ー未来型サイバー・フィジカルシステムのゆくえ AI技術の進展等、AI技術文明の時代の大学のあり方についてその未来像を分析し描いた提言 教育学術新聞 論評一面 2019/08/28
心の旅路・人生を美しく -教育の詩学から - 日独幸福感比較調査の結果をもとに、自らの人生を美的な観点から見つめなおす知恵について教育詩学の観点から紹介した 雑誌『創造する市民』 ゴールデン・エイジ・アカデミー 2010/07/
Other activities (public organizations)
Committee(Japanese) Committee(English) Title Organization name Period
日本学術会議会員 Science Coucil of Japan 会員(第一部) 日本学術会議 2005/10/01-2014/09/30
京都市教育委員 Board of Education, Kyoto 教育委員 京都市教育委員会 2010/10/28-
日本学術会議 Science Coucil of Japan 連携会員 日本学術会議 2014/10/01-
京都文化創生審議会 委員 京都市 2013/10/01-2018/03/31
人工知能と人間社会に関する懇話会 構成員 内閣府 2016/06-2017/03
AIネットワーク社会推進会議 幹事 総務省 2016/10-
日本学術会議 連携会員 2014/10/01-2020/09/30
京都府立大学法人 監査 京都府 2018/04/-
Other activities (private companies, NPOs, etc.)
Company name Activity Period
総務省情報通信政策研究所 特別研究員 2017/04/01-2019/03/31
理化学研究所 革新知能統合研究センター、人工知能・倫理社会チームリーダー 2016/09/16-
ソロプチミスト日本財団 審査員 2018/04/-
Other activities (other)
Activity Misc Period
稲盛財団イナモリフェロー 米国ワシントンCSIS戦略国際問題研究所でのリーダーシップ研修および国内でのリーダーシップに関する研究調査 2011/09/-