市村 賢士郎

Last Update: 2019/06/22 14:07:16

Print

Name(Kanji/Kana/Abecedarium Latinum)
市村 賢士郎/イチムラ ケンシロウ/Ichimura, Kenshiro
Primary Affiliation(Org1/Job title)
Institute for Liberal Arts and Sciences (ILAS)/Program-Specific Assistant Professor
Academic Degree
Field(Japanese) Field(English) University(Japanese) University(English) Method
修士(教育学) 京都大学
博士(教育学) 京都大学
Personal Profile
(Japanese)
人間の学習における動機づけについて研究している。教育では、知識の伝達だけでなく、実践で生きる思考力を身につけさせることを目指している。教育IRに関する業務も行っている。
ORCID ID
https://orcid.org/0000-0002-5863-9945
researchmap URL
https://researchmap.jp/7000023083
Research Topics
(Japanese)
動機づけ
(English)
Motivation
Overview of the research
(Japanese)
動機づけとは,行動の生起,活性化,維持,方向づけ,終結のすべてを含む一連のプロセスを指す。動機づけはどのように維持・促進されるのか,なぜ低下するか,適切な測定・評価方法は何かといった多角的な問いに取り組んでいる。個人の研究だけでなく,学内外や異分野の研究者との共同研究も行っている。
(English)
Motivation is a series of processes that involve all of the action initiation, activation, maintenance, orientation, and termination. I am tackling various questions such as how motivation is maintained and promoted, why it lowers, and what are appropriate measurement and evaluation methods.
Fields of research (key words)
Key words(Japanese) Key words(English)
動機づけ motivation
教育心理学 Educational Psychology
認知心理学 Cognitive Psychology
Published Papers
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
Kenshiro Ichimura, Takashi Kusumi 市村 賢士郎, 楠見 孝 Kenshiro Ichimura, Takashi Kusumi The influence of giving up and the timing of intervention on task persistence 課題への取り組みの持続性に及ぼす諦め行動と介入のタイミングの影響 The influence of giving up and the timing of intervention on task persistence The Japanese journal of psychology, 90, 1, 1-10 心理学研究, 90, 1, 1-10 The Japanese journal of psychology, 90, 1, 1-10 2019 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Kenshiro Ichimura, Yuta Kawamura, Yusuke Takahashi, Takashi Kusumi 市村 賢士郎, 河村 悠太, 高橋 雄介, 楠見 孝 Kenshiro Ichimura, Yuta Kawamura, Yusuke Takahashi, Takashi Kusumi Relationships between Environmental Factors of the Learning Commons and Creativity Task Performance ラーニングコモンズの環境要因と創造性課題の成績との関連 Relationships between Environmental Factors of the Learning Commons and Creativity Task Performance Japan Journal of Educational Technology, 42, 1, 55-64 日本教育工学会論文誌, 42, 1, 55-64 Japan Journal of Educational Technology, 42, 1, 55-64 2018 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Takayuki Goto, Hideki Kawaguchi, Eiji Nonomiya, Kenshiro Ichimura, Takashi Kusumi, Masuo Koyasu 後藤 崇志, 川口 秀樹, 野々宮 英二, 市村 賢士郎, 楠見 孝, 子安 増生 Takayuki Goto, Hideki Kawaguchi, Eiji Nonomiya, Kenshiro Ichimura, Takashi Kusumi, Masuo Koyasu Reciprocal influences between autonomous motivation and the use of motivational regulation strategies 自律的動機づけと動機づけ調整方略の双方向的関係 Reciprocal influences between autonomous motivation and the use of motivational regulation strategies The Japanese journal of psychology, 88, 2, 197-202 心理学研究, 88, 2, 197-202 The Japanese journal of psychology, 88, 2, 197-202 2017/06 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Kenshiro Ichimura, Yoshiyuki Ueda, Takashi Kusumi 市村 賢士郎, 上田 祥行, 楠見 孝 Kenshiro Ichimura, Yoshiyuki Ueda, Takashi Kusumi Development of a database of five-letter <i>hiragana</i> anagrams 清音ひらがな5文字のアナグラムデータベースの作成 Development of a database of five-letter <i>hiragana</i> anagrams The Japanese journal of psychology, 88, 3, 241-250 心理学研究, 88, 3, 241-250 The Japanese journal of psychology, 88, 3, 241-250 2017 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Kenshiro Ichimura, Yoshiyuki Ueda, Takashi Kusumi 市村 賢士郎, 上田 祥行, 楠見 孝 Kenshiro Ichimura, Yoshiyuki Ueda, Takashi Kusumi The task motivational influences of task difficulty information on task effort 課題動機づけにおける困難度情報が課題努力に及ぼす影響 The task motivational influences of task difficulty information on task effort The Japanese journal of psychology, 87, 3, 262-272 心理学研究, 87, 3, 262-272 The Japanese journal of psychology, 87, 3, 262-272 2016 Refereed Japanese Research paper(scientific journal) Disclose to all
Takayuki Goto, Kenshiro Ichimura, Ryunosuke Oka, Yuta Kawamura, Takashi Kusumi Takayuki Goto, Kenshiro Ichimura, Ryunosuke Oka, Yuta Kawamura, Takashi Kusumi Trait‐Related Concepts Activate Stereotypically Consistent Concepts on the Same Stereotype Dimension, But May not Spread to the Other Stereotype Dimension Trait‐Related Concepts Activate Stereotypically Consistent Concepts on the Same Stereotype Dimension, But May not Spread to the Other Stereotype Dimension Japanese Psychological Research, 61, 2, 83-93 , 61, 2, 83-93 Japanese Psychological Research, 61, 2, 83-93 2019/04 Refereed English Research paper(scientific journal) Disclose to all
Title language:
Misc
Author Author(Japanese) Author(English) Title Title(Japanese) Title(English) Bibliography Bibliography(Japanese) Bibliography(English) Publication date Refereed paper Language Publishing type Disclose
市村 賢士郎 市村 賢士郎 市村 賢士郎 Fostering and respecting autonomy in the United States. 米国における自律性の醸成と尊重 Fostering and respecting autonomy in the United States. デザイン学論考 = Discussions on studies of design, 8, 13-17 デザイン学論考 = Discussions on studies of design, 8, 13-17 デザイン学論考 = Discussions on studies of design, 8, 13-17 2016/12 Japanese Disclose to all
Title language:
Conference Activities & Talks
Title Title(Japanese) Title(English) Conference Conference(Japanese) Conference(English) Promotor Promotor(Japanese) Promotor(English) Date Language Assortment Disclose
仕事における目標・動機づけが働きがいに及ぼす影響 仕事における目標・動機づけが働きがいに及ぼす影響 日本心理学会第82回大会 日本心理学会第82回大会 2018/09 Japanese Poster presentation Disclose to all
課題遂行場面における動機づけの変化 課題遂行場面における動機づけの変化 日本心理学会第82回大会 日本心理学会第82回大会 2018/09 Japanese Public discourse, seminar, tutorial, course, lecture and others Disclose to all
大学における自己調整学習の経験と社会的スキルとの関連 大学における自己調整学習の経験と社会的スキルとの関連 日本教育工学会第34回全国大会 日本教育工学会第34回全国大会 2018/09 Japanese Poster presentation Disclose to all
課題取り組みの持続性に及ぼす諦め行動の影響 課題取り組みの持続性に及ぼす諦め行動の影響 日本心理学会第81回大会 日本心理学会第81回大会 2017/09 Japanese Poster presentation Disclose to all
A new experimental paradigm assessing dynamic change in motivational intensity 動機づけの量的側面の動的変化を捉える実験パラダイムの提案 A new experimental paradigm assessing dynamic change in motivational intensity Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 日本認知心理学会発表論文集 Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2017 Japanese Disclose to all
Relationship between the difficulty of the anagram task and word characteristics アナグラム課題の困難度と語彙特性の関連 Relationship between the difficulty of the anagram task and word characteristics Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 日本認知心理学会発表論文集 Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2016 Japanese Disclose to all
PH019 ジェンダーステレオタイプによる性格特性語の虚再認 : 社会的認知の教材作成に向けた予備的検討(社会,ポスター発表H) PH019 ジェンダーステレオタイプによる性格特性語の虚再認 : 社会的認知の教材作成に向けた予備的検討(社会,ポスター発表H) 日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会総会発表論文集 2015 Japanese Disclose to all
PF055 総合評価ツールを用いた中高生の学習の縦断的検討(1) : 自律的動機づけと動機づけ方略の相互関係(教授・学習・認知,ポスター発表F) PF055 総合評価ツールを用いた中高生の学習の縦断的検討(1) : 自律的動機づけと動機づけ方略の相互関係(教授・学習・認知,ポスター発表F) 日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会総会発表論文集 2014 Japanese Disclose to all
PF056 総合評価ツールを用いた中高生の学習の縦断的検討(2) : テスト成績に及ぼす学習方略と学習志向性の影響(教授・学習・認知,ポスター発表F) PF056 総合評価ツールを用いた中高生の学習の縦断的検討(2) : テスト成績に及ぼす学習方略と学習志向性の影響(教授・学習・認知,ポスター発表F) 日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会総会発表論文集 2014 Japanese Disclose to all
PA031 課題の取り組みに及ぼす難易度情報提示の影響 : 学習動機づけの個人差からの検討(教授・学習・認知,ポスター発表A) PA031 課題の取り組みに及ぼす難易度情報提示の影響 : 学習動機づけの個人差からの検討(教授・学習・認知,ポスター発表A) 日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会総会発表論文集 2014 Japanese Disclose to all
The effect of information about physical environmental condition on learner's room choice 学習環境の選択に及ぼす物理的要因の明確化の効果 The effect of information about physical environmental condition on learner's room choice Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 日本認知心理学会発表論文集 Proceedings of the Japanese Society for Cognitive Psychology 2014 Disclose to all
PA-003 自己調整学習における目標設定に及ぼす平均成績情報の影響(教授・学習,ポスター発表) PA-003 自己調整学習における目標設定に及ぼす平均成績情報の影響(教授・学習,ポスター発表) 日本教育心理学会総会発表論文集 日本教育心理学会総会発表論文集 2013 Japanese Disclose to all

  • <<
  • >>
Title language:
Awards
Title(Japanese) Title(English) Organization name(Japanese) Organization name(English) Date
学術大会優秀発表賞 日本心理学会 2015/09/
External funds: competitive funds and Grants-in-Aid for Scientific Research (Kakenhi)
Type Position Title(Japanese) Title(English) Period
研究活動スタート支援 Representative 学習システムにおけるゲーミフィケーションの動機づけ効果の再考 (平成30年度分) 2018/04/01-2019/03/31
Teaching subject(s)
Name(Japanese) Name(English) Term Department Period
心理学(特殊講義) Psychology (Special Lectures) 前期 文学研究科 2019/04-2020/03
心理学(講義) Psychology (Lectures) 前期 文学部 2019/04-2020/03
教育心理学コロキアムII Colloquium on Educational Psychology II 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育心理学基礎演習II Undergraduate Seminar: Educational Psychology II 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育認知心理学演習A Seminar on Cognitive Psychology in Education A 前期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育認知心理学演習A Seminar on Cognitive Psychology in Education A 前期 教育学部 2019/04-2020/03
教育認知心理学演習B Seminar on Cognitive Psychology in Education B 後期 教育学研究科 2019/04-2020/03
教育認知心理学演習B Seminar on Cognitive Psychology in Education B 後期 教育学部 2019/04-2020/03
データ科学展望III Perspectives in Data Science III 前期集中 全学共通科目 2019/04-2020/03
データ科学展望IV Perspectives in Data ScienceIV 後期集中 全学共通科目 2019/04-2020/03
データ科学概観 Overview of Data Science 前期集中 全学共通科目 2019/04-2020/03
データ科学:理論から実用へ演習I Data Science :From Theory to Practical(Exercise) Use I 後期集中 全学共通科目 2019/04-2020/03
データ科学:理論から実用へ演習II Data Science :From Theory to Practical(Exercise) Use II 後期集中 全学共通科目 2019/04-2020/03
統計入門 Introductory Statistics 前期 全学共通科目 2019/04-2020/03
統計入門 Introductory Statistics 後期 全学共通科目 2019/04-2020/03
認知デザイン特論 Advanced Studies: Cognition and Design Studies 前期 教育学研究科 2019/04-2020/03
認知デザイン特論 Advanced Studies: Cognition and Design Studies 前期 教育学部 2019/04-2020/03

  • <<
  • >>
School management (title, position)
Title Period
アンケート検討部会 委員 2019/04/01-